Najlepsze podcasty o marketingu i biznesie

Od dawna mówi się, że podcasty będą jednym z największych trendów w marketingu (obok TikToka, botów i AR). Ich popularność bardzo szybko rośnie i już co czwarty polski internauta słucha podcastów. Na szczęście nie jest tak, że jedna branża zdominowała ten teren. Słuchacze są podzieleni: wśród kobiet rządzi zdrowie i styl życia (40%) oraz psychologia (30%), a wśród mężczyzn technologia (36%) i biznes & marketing (27%). Dziś skupimy się na tym ostatnim, choć nie tylko dla facetów.

Badanie polskich odbiorców podcastów. Marketing i biznes

Kogo słuchać? Podcasty o marketingu i biznesie

Lista jest bardzo subiektywna. Zamiast szukać w Google po prostu sprawdziłem Spotify i to, czego sam słucham. Pewnie zauważycie, że połowa podcastów nie dotyczy bezpośrednio marketingu, ale też bezpieczeństwa w sieci, technologii, czy psychologii. To żadna pomyłka. Marketer musi być trochę psychologiem, gościem od finansów, a nawet fanem nowych technologii. Wszystko wyjaśniam poniżej, lecimy!

1. Mała Wielka Firma

To już chyba klasyk w podcastowym świecie. Marek Jankowski najpierw prowadził go z Pawłem Tkaczykiem, a teraz zaprasza różnych gości. Porady fajne nie tylko dla małych przedsiębiorstw, ale też dużych korpo. Opowiada o płynności finansowej, organizacji pracy, rozwoju firmy, stronie www, reklamie, czy biznesowych wpadkach. LINK

2. Na podsłuchu

Włamania, przejęcia stron, oszustwa, socjotechniki i inne zagrożenia to codzienność internetu. Redaktorzy Niebezpiecznika prowadzą bardzo fajny podcast, w którym nie boją się nawet takich tematów jak ustawa o blokadzie porno w polskim internecie (i mówią o tym bardzo rzeczowo). LINK

3. Olek Wandzel

Kiedyś więcej o sporcie, teraz dużo ciekawych treści biznesowych. Znajdziesz tu rozmowy z właścicielami prężnie działających firm, dziennikarzami, ale też po prostu ciekawymi ludźmi. Olek jest mega oczytanym i ogarniętym gościem, co tylko podnosi poziom. LINK

4. Przygody Przedsiębiorców

Nazwa mówi sama za siebie: regularnie wpadają tu ludzie z różnych wielkich przedsiębiorstw. Wywiady mają od 30 minut do godziny i gwarantuję, że nie wieje nudą. Raz nawet byłem gościem tego podcastu i już na wstępie zaśpiewałem „Nic nie może wiecznie trwać” – ten fragment możesz pominąć, ale później jest już sensownie 🙂

5. Więcej niż oszczędzanie pieniędzy

Pięć milionów odsłuchów robi wrażenie, podobnie jak wiedza Michała o biznesie. To gość, który wydał własną książkę i wykręcił na niej prawie 8 mln zł przychodu przy 3,89 mln zł czystego zysku. W podcaście opowiada o kulisach jej sprzedaży i funkcjonowaniu innych biznesów. LINK

6. Email [i] Marketing

Nie wiem, czy w Polsce jest lepszy ekspert od e-mail marketingu niż Paweł Sala, a już na pewno żaden z nich nie łączy wiedzy z tak bardzo radiowym głosem. Przyjemny i ciekawy podcast. LINK

7. Halo Gruszka

Marcin przez wiele lat był rzecznikiem Play i radził sobie tak dobrze, że do dziś po branży odbija się echo jego profesjonalizmu. W audycjach rozmawia o public relations, wirtualnej rzeczywistości, 5G czy nawet Black Friday (tu akurat odcinek ze mną). Bardzo warto. Lubię jego pozytywną zajawkę.

8. Techlove

Trochę oddalamy się od marketingu, ale tylko złudnie. Ludzie od reklamy każdego dnia pracują przy nowoczesnych systemach, sztucznej inteligencji, a czasem rozszerzonej rzeczywistości (nawet jeśli są to tylko efekty na instagramie). Dlatego uważam, że podcast o technologii musi znaleźć się w tym zestawieniu. Zwłaszcza, kiedy prowadzą go w składzie: Norbert Cała, Marcin Gruszka i Jarek Bukowski. Plan jest ambitny, bo publikują codziennie od poniedziałku do piątku. LINK

9. MKBHD

Marques Brownlee jest moim ulubionym youtuberem technologicznym. Ogarnia temat jak mało kto, a dodatkowo ma dostęp do sprzętów i gości, o których inni mogą tylko pomarzyć. Jedyny anglojęzyczny w tym zestawieniu. LINK

10. Strefa psyche SWPS

O mózgu, emocjach, uczuciach a nawet zdrowiu psychicznym. Choć nie padają tam takie słowa jak branding, reklama, Google czy KPI, to naprawdę warto. Myślę, że każdy marketer powinien posłuchać czasem o tej tematyce. LINK

11. BBQ, czyli podcast mój i Janiny

Zbieżność z jedzeniem nieprzypadkowa. Nazwaliśmy go Biel Bąk Quality (albo Bąk Biel Quality, zależy od tego, kto w danym tygodniu wygra w kamień, papier, nożyce). Co prawda miał wystartować już w październiku 2019, ale terminowość nie jest naszą mocną stroną. Za to wiedza, poczucie humoru i flow – zdecydowanie tak! Strzeżcie się, bo nadejdzie niespodziewanie. Warto czekać.

Dlaczego tylko tyle? Czy marketing nie ma więcej podcastów?

Co chwilę sprawdzam nowe podcasty polecane przez innych, ale rzadko trafiam na dobre. A już najbardziej denerwuje mnie, kiedy prowadzącego słychać doskonale, a rozmówcę jakby nagrywał kalkulatorem. Nigdy tego nie zrozumiem, bo przychodzę dla gościa, zresztą to on odpowiedziami zajmuje 80% nagrania. Lista nie jest zamknięta. Jeśli uważasz, że warto przesłuchać jeszcze kogoś, to daj znać.