Marketing w czasach koronawirusa - kto robi to dobrze?

Marketing w czasach koronawirusa – kto robi to dobrze?

Światowe giełdy dają nura jak Michael Phelps na olimpiadzie, Polacy skupują papier toaletowy i makaron w ilościach przekraczających możliwości bagażnika w Passacie combi, ogólnie apokalipsa wisi w powietrzu. Mimo to są firmy, które myślą w tym czasie o reklamie i rozgłosie w mediach. Dlaczego?

Bo muszą. Kryzys kiedyś minie, a pracowników trzeba jakoś spłacić. Warto wykorzystać okazję już teraz (byle lepiej niż tę z nowym logo Gucci). Przygotowałem 13 akcji reklamowych, które zwróciły na siebie uwagę i wywołały sporo pozytywnych reakcji. Mam nadzieję, że któraś zainspiruje cię do zrobienia swojej.


1. Voyager dezynfekuje autobusy

Komunikacja masowa to idealne miejsce do złapania wirusa od zupełnie nieznanej osoby. Nawet, jeśli największe prawdopodobieństwo ma zarażenie się od kogoś, z kim mamy kontakt, to SARS-CoV-2 może unosić się w powietrzu nawet pół godziny. Z paniką i brakiem zaufania poradził sobie Voyager, czyli autobusowy przewoźnik, który pokazał na Facebooku, jak czyści fotele. Efektownie to wygląda 👏🏼

Zawsze warto budować zaufanie, nie tylko w kryzysie. Jak? Na przykład zdjęciami wesołych kelnerów na czystym zapleczu restauracji i innymi treściami tworzonymi przez pracowników (Employee-Generated Content). W x-komie co tydzień oprowadzamy widzów po naszej firmie, zobacz insta story.

2. Darmowy Pornhub Premium dla Włochów

Rząd namawia obywateli, żeby nie wychodzili z domu, jeśli to nie konieczne. Serwis Pornhub znany ze świetnych akcji PR-owych postanowił wspomóc użytkowników z Włoch dając im darmowy dostęp do treści premium. Odbiór społeczności jest niesamowity, a sam Pornhub przecież nie straci na tym wiele.

Ty też możesz zrobić coś podobnego – w czasach narodowej kwarantanny Polacy mają więcej wolnego czasu, więc warto teraz wypuścić darmowe poradniki, ebooki, kursy online i inne treści.

Btw. Kiedyś napisałem poradnik o reklamie na Pornhubie.

3. Orange ratuje pracę zdalną (i rozrywkę w domu)

To kolejny po Pornhubie przykład, kiedy firma niewiele traci, a użytkownicy dużo zyskują. Orange rozdaje pakiety 10 GB internetu, a abonentom do końca marca odblokuje 40 kanałów TV. Podobną drogę wybrał Canal+, mogą też inne serwisy streamingowe.

4. Samsung przypomina, że mycie rąk to nie wszystko

To ma sens: po co myć ręce, skoro za 2 minuty złapiesz brudny telefon (ten sam, który ma jeszcze piasek z wakacji w 2018)? Samsung pomaga zabezpieczać się przed wirusem i za darmo odkaża wszystkie telefony, nawet te innych marek. Fajna ciekawostka, zwłaszcza dla tych, którzy nie wiedzieli o salonach własnych tej marki.

Inne firmy też spojrzały trochę dalej, np. sklepy spożywcze pakowały bułki po kilka sztuk w foliowe opakowania. Oczywiście nie jest to zbyt ekologiczne, ale w takich momentach konieczne.

5. Pyszne.pl eliminuje wielkie zagrożenie

Wirus przenosi się drogą kropelkową, więc trzeba unikać spotkań z innymi. Właśnie dlatego restauracje i bary są zamknięte, a na dowóz pizzy czeka się dłużej niż zwykle. I wszystko ok do momentu, kiedy uświadomisz sobie, że to dostawca jedzenia spotyka dziesiątki ludzi każdego dnia. Na szczęście Pyszne.pl przewidziało ten problem i właśnie dostajemy bezkontaktową dostawę. Super 🚀

Jeśli nie masz możliwości wprowadzenia tego u siebie, to przynajmniej zadbaj, żeby sprzedawcy wydający towar klientowi mieli maseczki i rękawiczki. To pokazuje, że dbasz zarówno o klientów, jak i pracowników.

6. mBank umożliwia zawieszenie spłaty kredytu

Ciężkie czasy już nadeszły. Niestety wiele biznesów nie przetrwa tej próby, dlatego mBank dał możliwość odłożenia spłaty kredytu nawet o 6 miesięcy. Akcja dotyczy klientów indywidualnych, małych i średnich przedsiębiorstw. A to wszystko zgodnie z zaleceniami, czyli bez wychodzenia z domu. Szanuję.

7. Agata Meble przekazuje 1 mln zł na służbę zdrowia

Powiedzmy sobie wprost: milion złotych to bardzo duża górka pieniędzy. Na tyle duża, że żadna kolejna firma nie przebije się ze swoim rozdawnictwem. To jak Mastercard i mBank przy finale WOŚP – nawet, jak ktoś da tyle samo pieniędzy, to będzie tylko dodatkiem.

Co możesz zrobić, jeśli nie masz wolnej bańki? Restauracje mogą dostarczyć trochę jedzenia do szpitali, firmy transportowe będą przydatne przy przewożeniu płynów do dezynfekcji itd. Każda pomoc będzie ciepło przyjęta.

8. 4F oddaje gogle i 20% obrotu ze sklepu internetowego

Akcja zyskała spory rozgłos. Pisałem już wyżej, że każda pomoc przyniesie pozytywne reakcje. Ta akurat się rozeszła, bo była jedną z pierwszych. Przekazali też 300 par gogli ochronnych, ale szpital MSWiA sam się do nich zgłosił. Pewnie inne firmy z branży zareagowałyby tak samo. Niemniej – brawo!

9. LOT wysyła samoloty po Polaków

Odwołanie lotów i zamknięcie granic znacznie utrudniło powrót do kraju. Sam zdążyłem w ostatniej chwili, bo w sobotę wróciłem z Moskwy. Szybkie badanie temperatury i teraz czeka mnie 14 dni domowej kwarantanny.

Polskie Linie Lotnicze LOT zorganizowały czartery, które odbierają grupy Polaków z miast w których utknęli (w tym Dublin, Nowy Jork, Chicago, Phuket czy Malta). W przeciwieństwie do hashtagu #4Fpomaga, ten od linii lotniczych jest perfekcyjny – #LOTdoDomu zawiera nazwę firmy, jest intuicyjny i wracający Polacy mogą go używać bez zastanowienia. A wydźwięk jest pozytywny (nawet kiedy powracający płacą za ten lot).

10. Orlen produkuje płyn do dezynfekcji

To bardzo fajne, kiedy firmy zmieniają się na czas kryzysu. Orlen produkuje płyn do dezynfekcji rąk, a BYD, czyli chińska marka samochodowa stała się największym na świecie producentem maseczek ochronnych (5mln dziennie).

11. Premier odwiedza największego YouTubera

Czegoś takiego w Polsce jeszcze nie widziałem – w czasie paniki i fake newsów Premier RP odwiedził największego twórcę w naszym kraju (4,35 mln subskrybcji). Nawet, jeśli kancelaria za to zapłaciła, to wciąż uważam to za świetny ruch. Trwają “koronaferie”, więc dzieci raczej grają w gry, a nie oglądają wiadomości (najlepszym dowodem jest 1 mln graczy jednocześnie w CS:GO). Zamiast więc robić nudne przemówienie na tle flagi i godła Premier po prostu usiadł razem z Blowkiem i odpowiedział na pytania widzów. 1,2 mln odsłon, 135 tys. łapek w górę. Ładnie 👍🏼

12. 4mobility ogarnia social media

Sytuacja jest poważna, ale ten wpis puszcza oczko do fanów car sharingu. Bardzo dobra reakcja na panikę i masowe zakupy. Uważaj jednak, żeby nie żartować za dużo, bo granica jest cienka.

13. Roksa zatrzymuje wirusa w domach

Na potrzeby wpisu musiałem tam wejść, doceńcie poświęcenie. To taki portal z “ogłoszeniami towarzyskimi i anonsami erotycznymi”. Nigdzie nie widzę tego komunikatu i może to być fake, ale na tyle zabawny (a przy tym odpowiedzialny!), że postanowiłem go zostawić.

Czasem zamiast reklamy wystarczy po prostu dostępność

Istnieje mnóstwo produktów, których reklamy nie widzisz w TV, a mimo to masz je w domu. Nie pojawiły się przecież magicznie (jak pieniądze od wróżki-zębuszki), a ktoś je musiał kupić. Choć producenci makaronów też walczą o udział w rynku, to tym razem ten rynek nagle im urósł. Dobre miejsce i czas. Podobnie mają firmy od papieru toaletowego i środków do mycia rąk, ale dla nich nie mam tak ciekawego wykresu. To kiedy Makarony Polskie w WIG20? 🙂

Na koniec najbardziej pozytywny tweet w czasach zarazy. O dziwo nie jest to kolejny mem o myciu rąk, ani gwiazda śpiewająca na TikToku. Choć zapewne czytając zanucisz tę melodię:

W tym wszystkim najbardziej zazdroszczę uczestnikom niemieckiego Big Brothera, którzy po prostu żyją w nieświadomości (i w tej izolacji są całkowicie bezpieczni). Pewnie ich największym zmartwieniem jest, czy niemiecki Ken i Frytka będą znowu razem. Ech.