Co czytać? Najlepsze blogi o marketingu

Co czytać? Najlepsze blogi o marketingu

O mediach i reklamie opowiadam nie tylko na konferencjach, ale i spotkaniach otwartych, uczelniach czy nawet szkołach średnich. Mam też jedną przygodę z gimnazjum, ale to temat na osobny artykuł. Coraz częściej piszą do mnie studenci i uczniowie, którzy pogubili się w tych wszystkich książkach, analizach, blogach o niczym i nagraniach przepełnionych dziwnym marketingowym bełkotem. Zazwyczaj pytanie brzmi podobnie:

Jestem początkujący w marketingu. Jakie blogi obserwować? Na jakie wydarzenia się wybrać? 

Od dziś w odpowiedzi będę wklejał link do tego tekstu. W jednym miejscu zebrałem wszystko, co uznaję za wartościowe dla osoby, która chce się czegoś nauczyć. Każde polecenie poparte jest krótkim opisem, więc bez problemu ocenisz, czy to coś dla ciebie. Kolejność zupełnie przypadkowa – po prostu w sobotni wieczór usiadłem do komputera i zacząłem pisać, co przyszło mi do głowy.

P.S. Wybrałem tylko aktywnych autorów. Jeśli ktoś wymęczy dwa teksty na pół roku, to polecenie nie ma sensu.

Zaczynajmy 🧠


Blogi o marketingu (i nie tylko)


1. Piotr Bucki – bucki.pro

Marketing to nie tylko wrzucanie postów na facebooka i zlecanie ulotek do druku. Piotr świetnie pisze o psychologii, działaniu mózgu i komunikacji. Wszystko oparte o badania i ciekawe znaleziska ze świata nauki. Czasem podrzuca też wskazówki dotyczące wystąpień publicznych (razem z Kamilem Koziełem to absolutny TOP w Polsce). Wpisy bardzo rzeczowe i krótkie – niektóre czytam w drodze z parkingu do biura.


2. Paweł Tkaczyk – paweltkaczyk.com

Mało kto tak dobrze opowiada historie jak Paweł. W sumie to on zarabia na życie robiąc to właśnie. Na blogu pisze o storytellingu, budowaniu marki, grywalizacji i w ogóle marketingu. Napisał też dwie fajne książki i ma jeden z lepszych newsletterów, jakie czytam. Wbrew plotkom nie zagrał w żadnej części Batmana, ale nie wątpię, że mógłby.


3. Sprawny Marketing – sprawnymarketing.pl

Redakcja papierowego magazynu ma dostęp do świetnych autorów, z czego chętnie korzysta. Wszyscy na tym zyskują, bo wrzucane przez nich artykuły są naprawdę spoko. Warto.


4. Mateusz Czech – czechu.pl

Chyba nikogo w XXI wieku nie trzeba przekonywać, że chatboty to żadna przyszłość, a zwykła codzienność. Mateusz czasem pisze też o książkach, podcastach i wielu innych inspiracjach. Ale w botach wymiata jak mało kto. Gdybym tylko mógł, to już dawno przygarnąłbym go do swojego zespołu.


5. Artur Jabłoński – arturjablonski.com

Wszystko co w social media, a w szczególności reklamy na Facebooku i Instagramie. Artur jest jednym z najlepszych ekspertów w Polsce w tej tematyce. No i ma dobre szkolenia (w jego kursie online wzięło udział ponad 1200 osób). Btw. Na konferencjach zawsze jest tym najbardziej eleganckim gościem.


6. Tomasz Brusik – rysujefejsbuki.pl

Piękna, bo wizualna i rysowana strona social media. Ale niech cię to nie zmyli – poza rysunkami znajdziesz tu sporo fajnych porad. Około 3 lata temu uwzględnił mnie w “młodych wilkach marketingu”, miał nosa!


7. Tomasz Palak – tomaszpalak.pl

Blog o prawie? Tak! Ciężko być dobrym marketerem, kiedy nie śledzisz nowości związanych z prawem nowych technologii. Tomek pisze o internecie, twórcach w sieci, dramach i wszystkim co może być ciekawe (albo przydatne) w prawie. Aha i najważniejsze – wszystko na luzie. Bez prawniczej spinki. Jeśli nie wierzysz, to sprawdź politykę prywatności tego bloga, to najlepiej pokazuje jego charakter.


8. Janina Bąk – janinadaily.com

Wszystkie działania reklamowe są bez sensu, jeśli ich nie mierzysz. Nikt nie lubi tracić pieniędzy, dlatego blog o statystyce, liczbach i nauce to bardzo ważny przystanek w internetowej podróży. Przy okazji Janina jest doskonałym śmieszkiem i znawcą fok, a to może tylko pomóc. Poza tym razem z Tomkiem Palakiem należy do naszego magicznego tercetu, który zacięcie walczy o pierwsze miejsca na największych konferencjach marketingowych.


9. Social Tigers – bazawiedzy.socialtigers.pl

Franciszek Georgiew ma swoją agencję social media, a ta prowadzi fajnego bloga. Lubię tam zaglądać.


10. Łukasz Mędrysa – Advertising is Exciting i grupa AIE+

Wrzucam bardziej ze względu na social media i grupę na facebooku, gdzie po prostu warto być. Fajnie ogląda się dobre reklamy, a Łukasz właśnie takie zbiera.


11. Anna Miotk – annamiotk.pl

Komunikacja i PR to tematy, na których Anna zna się jak mało kto. Wchodzę czasem na jej bloga, mam książkę, ogólnie polecam.


12. Natalia Hatalska – hatalska.com

Wszystkie badania i trendy z którymi musisz być na bieżąco. Sporo o społeczeństwie, technologii i internecie. Bardzo wartościowe treści.


13. Maciek Budzich – mediafun.pl

Jeśli interesujesz się nowymi mediami i reklamą to koniecznie musisz tu zaglądać. Wbrew pozorom Maciek robi znacznie więcej, niż wojny z patostreamingiem i Biblię Audio 🙂


14. Adam Przeździęk – mediafeed.pl

To chyba jeden ze starszych polskich blogów o marketingu i trendach. Warto zajrzeć.


15. Natalia Bienias – zebza.net

Grafika, projektowanie, UX i ciekawy kanał na YouTube. Zasługuje na duże zasięgi.


Tylko tyle?

Przecież brakuje jeszcze bloga X,Y, no i Z! No tak. Po prostu wpisałem te, które mi przyszły do głowy. Jeśli na coś nie wpadłem, to pewnie nie zaglądam tam regularnie, więc ciężko byłoby polecić. Są jeszcze portale, jak Wirtualne Media, Marketing Przy Kawie czy Nowy Marketing, ale one raczej nie potrzebują specjalnej promocji.

No i przypominam to, co pisałem wyżej: nie chciałem promować blogów, na których wpisy pojawiają się raz na pół roku. Chyba, że ich autorzy się obudzą, to chętnie dopiszę 😉



A co jeśli chcę porozmawiać na żywo z tymi wszystkimi ludźmi?

To pójdź na Czwartek Social Media, regularnie odbywają się w kilku miastach wojewódzkich. Kliknij tutaj i sprawdź najbliższe wydarzenia. Występowałem już w Olsztynie, Katowicach, Bydgoszczy, Łodzi i Wrocławiu. W planach był jeszcze Kraków, Poznań i Warszawa, ale po prostu brakło mi czasu.

Co jest takiego fajnego w tych spotkaniach?

  1. Są darmowe
  2. Występuje sporo ekspertów w swoich dziedzinach
  3. Jest pełen luzik. Nie wymagają koszul i krawatów
  4. Networking

I to ostatnie jest najciekawsze: możesz w jednym miejscu porozmawiać z ludźmi, którzy na co dzień walczą z podobnymi wyzwaniami, co ty. Właśnie dlatego chętnie wpadam na Czwartki jako gość: mogę wymieniać się doświadczeniem.

Jeśli uważasz, że pominąłem bardzo wartościowego bloga, to daj znać w komentarzu. Chętnie sprawdzę coś nowego, a nawet dodam do zestawienia. Jeśli masz chytry plan, żeby zarekomendować swój własny, to śmiało 🙂

Logo Jakub Biel