Polski internet - najciekawsze statystyki z raportu Digital 2020

Polski internet – najciekawsze statystyki z raportu Digital 2020

Uwielbiam statystyki. Nie tylko dlatego, że Janina Bąk cudownie o nich opowiada, ale przede wszystkim lubię zagłębiać się w liczbach i porównywać moje przekonania z twardymi danymi.

Raport od We are social i Hootsuite to czyste złoto. Poważnie. Jeśli tylko działasz w internecie (sprzedajesz, publikujesz, blogujesz) to poświęć te 15 minut na szybką lekturę. Całość ma 89 slajdów, ale ja wybrałem te, które powinny cię zachęcić do sprawdzenia pełnego, darmowego materiału. Dowiesz się między innymi:

  • Ile ludzi w Polsce korzysta z internetu?
  • Ile czasu spędzają na graniu, a ile w social media?
  • Jakie treści na facebooku zbierają najwięcej reakcji?
  • Jakie metody płatności lubimy najbardziej?
  • I wiele innych. Smacznego!

Ogólnie o Polskim internecie

Nie jest źle, 81% populacji korzysta z internetu, a to plasuje nas gdzieś pomiędzy Słowacją a Węgrami (Eurostat). Niżej są Włochy, Portugalia czy Grecja, ale wyżej np. Litwa i Estonia.

Ile czasu dziennie spędzamy w poszczególnych mediach?

3 godziny z telewizją zawsze będą mnie zaskakiwać, ale przecież nie każdy jest “młodym, dynamicznym, z korporacji”. Ale moją uwagę przykuły dwie statystyki:

Spędzamy w internecie średnio 6 godzin i 26 minut. Wow! To naprawdę sporo. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że dzieciaki są tam cały czas, a panie w urzędach czytające Onet przez 8 godzin dziennie mogą zawyżać średnią.

Gramy w gry mniej niż godzinę dziennie. To będzie się zmieniać i zdecydowanie wzrośnie. Wciąż sporo Polaków uważa, że “gry są dla dzieci, a wpatrywanie w ekran głupie”, po czym wracają do domu i gapią się na telewizor zmieniając kanały z nudy. Bez sensu.

Z jakich urządzeń wchodzimy na Facebooka?

Powtarzałem to już na wielu prezentacjach: jeśli twój grafik projektuje na dużym ekranie, a posty w znacznej większości oglądane są na małym smartfonie, to coś tu nie gra. Jeszcze gorzej jak człowiek od social media korzysta tylko z komputera żeby ogarniać profil firmowy, bo po prostu nie ma okazji spojrzeć na grafiki tak jak klient.

Potwierdziło się też to, z czego żartuje się od dawna: jeśli pada Facebook w wersji na komputery, a mobilny działa, to narzekać będą tylko tylko marketerzy i starzy ludzie.

Jakie treści najbardziej angażują na Facebooku?

Choć Edge Rank (algorytm Facebooka) jest pilnie strzeżoną tajemnicą, to da się wyciągnąć kilka wniosków, które ci pomogą. Przede wszystkim wideo wjechało na ten portal i zadowala nasz mózg, który lubi ruchome obrazki. Warto przy tym pamiętać, że napisy znacznie zwiększą twoje zasięgi (bo na przykład ponad 2/3 ludzi ogląda fb i insta stories bez dźwięku).

Jak Polacy płacą za zakupy?

Przede wszystkim przelewami. To zaskakujące, bo są znacznie mniej wygodne niż chociażby BLIK, a przy okazji mniej bezpieczne niż płatność kartą. Dlaczego? To ostatnie daje nam możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi sprzedawcami, czyli chargeback.

Czy 12% płatności gotówką to dużo? Nie. Po prostu mamy tak, że za produkty duże, podatne na uszkodzenia i drogie wolimy zapłacić kurierowi. Można powiedzieć, że “lepiej dmuchać na zimne”, bo internetowi oszuści mogliby nie przyjmować zwrotów i reklamacji.

Jakie treści przyjmujemy online?

95% ogląda wideo, to żadne zaskoczenie. Od domorosłych mechaników samochodowych, którzy szukają poradników, po gospodynie domowe oglądające przepisy na WP.

Ponad połowa Polaków korzysta ze streamingu muzyki, podobna liczba słucha radio online. To bardzo dobry wynik, choć wyłączenie bezpłatnego Spotify mogłoby znacznie to zmienić.

Największe zaskoczenie: aż 34% słucha podcastów. Nieźle! Wiem, że 2020 ma być w Polsce rokiem podcastów, ale tego się nie spodziewałem.

Czy jesteśmy otwarci na innowacje?

25% użyło już wyszukiwania głosowego. To już dobry wynik, a jeszcze bardzo szybko urośnie. Czy niemal 8% Polaków z urządzeniami do smart home to dużo? Niby nie, ale kiedy policzymy, że to 2 miliony ludzi, to perspektywa znacznie się zmienia.

Chcesz więcej statystyk o polskim internecie?

Po prostu zajrzyj TUTAJ. Prezentacja jest darmowa i klika się szybko. Chciałbym znaleźć kiedyś chwilę i porównać te wszystkie dane z innymi rynkami europejskimi i USA. Wiem, że z moim kalendarzem to mało prawdopodobne, ale możecie trzymać kciuki.