Real-time marketing – kreatywne przykłady z Polski i świata (RTM)

Pewnie znasz te momenty, kiedy IKEA jednym słowem na grafice nawiąże do głośnego wydarzenia i nagle polubienia rosną w tempie szybszym niż zadłużenie Polski. Pod wpisem pojawiają się zwroty typu „wygraliście internety”, „świetny RTM” czy „dajcie podwyżkę gościowi od social media”. Najlepsze jest to, że to żaden przypadek czy chwilowe oświecenie pracowników marketingu. To świadome działanie, które za darmo zwiększa zasięgi i pobudza pozytywny buzz. Dalej znajdziesz nie tylko poradnik, jak to robić dobrze, ale też najlepsze przykłady real-time marketingu z Polski i ze świata. Zacznijmy jednak od podstaw:

Czym jest real-time marketing?

Wikipedia mówi, że „real-time marketing (pol. marketing czasu rzeczywistego) to strategia marketingowa opierająca się na nawiązywaniu w prowadzonych kampaniach do bieżących wydarzeń” i ja się z tą definicją zgadzam. Można ją oczywiście skrócić do „reakcje marketingowe na głośne wydarzenia”. Jakie?

Ach i jeszcze bardzo ważne – kreacja z okazji Dnia Matki, Walentynek czy Świąt to nie jest żaden real-time marketing. Te okazje powtarzają się cały czas i reakcja na nie nie ma nic wspólnego z czasem rzeczywistym. Ale za to niespotykany rekord bramek pobity przez Lewandowskiego, głośne memiczne wydarzenie (krakowski lagun, strzelanie w instrybutor) czy wielka akcja w serialu oglądanym przez cały świat – jak najbardziej. Tu na przykład grafika KFC w odpowiedzi na nowy odcinek Gry o Tron (kiedy zrobiło się gorąco ze smokami).

Smok ziejący ogniem KFC. Real Time Marketing

Dlaczego warto robić RTM?

Przede wszystkim to nic nie kosztuje. Po prostu – robisz grafikę i siada albo nie, a stracisz co najwyżej godzinę w Photoshopie. Za to jak już się uda, to zasięgi mogą być przeogromne. Mało tego: wpisy nawiązujące do głośnych wydarzeń po prostu mają większe zaangażowanie. Jeśli odpowiednio to wykorzystasz to nie tylko posty będą docierać do większej grupy, ale i sentyment do marki szybko wzrośnie.

Niżej pokazuję mój własny przykład ze wpisem o piekarniku, który zrobił ponad 900 000 zasięgu przy 10 tys. fanów. Wystarczyło po prostu przygotować się do premiery iPhona, żeby później podbić social media.

Porównanie Apple iPhone 7 Plus z Solgaz Piekarnik 34-PM. Real Time Marketing

Real-time marketing – moje przykłady

Przejdziemy przez najciekawsze przykłady, żeby złapać trochę szerszy kontekst. Będą zarówno szybkie wpisy na facebooku w odpowiedzi na seriale, jak i przemyślane kreacje, które czekały w szufladzie na swój czas. Ach i tak tylko zaznaczę : grafiki x-komu i Solgazu są mi bliskie, bo przypadają na czas kiedy odpowiadałem za komunikację / marketing w tych firmach. A teraz najważniejsze – kto robi to dobrze?

1. IKEA – rozdanie Oscarów

Pamiętacie jak Leonardo DiCaprio czekał pół życia na Oscara i dalej go nie dostawał? Fani na całym świecie trzymali kciuki, żeby w końcu dostał jakąś nagrodę. „Już nieważne za co, należy się za całokształt” – mówili. IKEA wyczuła ten moment i pokazała, że w sklepie można kupić naprawdę wszystko, nawet statuetkę.

Ikea, granatowe tło, statuetka Oscar. Real Time Marketing

2. LEGO – Oscar dla DiCaprio

Ostatecznie Leo dostał swojego wymarzonego Oscara, co z entuzjazmem przyjęła firma LEGO. Nawiązali oczywiście do „Zjawy”, czyli filmu który zapewnił aktorowi statuetkę. Niedźwiedź nie jest przypadkowy, bo to z nim walczył główny bohater w jednej ze scen.

Uśmiechnięta postać lego ze statuetką Oscara. Real Time Marketing

3. Castorama – gole Roberta Lewandowskiego

Niewielu jest piłkarzy, którzy potrafią strzelić 5 bramek w 9 minut. Tak się składa, że Lewandowski tego dokonał i ściągnął na siebie oczy całego świata. Castorama sprytnie nawiązała do wydarzenia, bo oczywiście nie miała podpisanej umowy z Robertem. Ale najważniejsze, że klienci i tak wiedzieli czego dotyczy grafika.

Castorama w sprawie goli Roberta Lewandowskiego. Real Time Marketing

4. Żywiec – ogłoszenie składu reprezentacji Polski

Skoro już jesteśmy przy piłce nożnej, to przypomnijmy akcję, która porusza media co dwa lata: nieważne czy chodzi o Euro czy Mistrzostwa Świata, zawsze są jakieś niespodzianki w powołaniu do kadry. Raz nie wezmą Dudka czy Grosika, innym razem Peszko ma być typkiem od atmosfery. Żywiec wpisał się w ten moment doskonale.

Żywiec, który ogłasza skład reprezentacji. Real Time Marketing

5. x-kom – wyście Wielkiej Brytanii z UE

x-kom sprzedaje sprzęt komputerowy i do tego nawiązuje w swojej kreacji – w końcu GB to zarówno gigabajty jak i Great Britain. Bardzo sprytne połączenie, które wyszło poza Polskę – pamiętam nerwy Kacpra Kapsy w pracy, kiedy redaktor The Verge ukradł mu tę grafikę usuwając oznaczenie x-komu 😉

X-kom wyjście Wielkiej Brytanii z Uni Europejskiej. Real Time Marketing

6. IKEA – Hodor w Grze o Tron

To nie pierwszy ani na pewno nie ostatni dobry RTM, jaki wypuściła IKEA. Tym razem cały świat oszalał na punkcie Gry o Tron i kolejne odcinki wpływały na to, o czym rozmawiał cały internet. A kiedy wyjaśniła się historia Hodora (w słynnej scenie z trzymaniem drzwi), nie trzeba było czekać długo na tę świetną grafikę.

Ikea i gra o tron. Real Time Marketing

7. Żywiec – reakcje na Facebooku

Wiem, że czyta mnie sporo studentów, dlatego zapytam niczym stary dziadek: zdajecie sobie sprawę, że kiedyś Facebook nie miał tylu reakcji, a tylko nudne kciuki? Wprowadzenia serca, śmiechu i pozostałych wywołało sporą burzę w social media, którą Żywiec wykorzystał doskonale.

Żywiec i emotki/reakcje na Facebooku. Real Time Marketing

8. Sidolux – mistrzowie parkietu

Ta grafika to najlepszy dowód, że na dobry real-time marketing można się przygotować. Kiedy polscy siatkarze doszli do finały mistrzostw świata, to było wiadomo, że zrobi się o tym głośno. Wystarczyło przygotować dwie grafiki – „Mistrzowie parkietu” oraz „Dla nas i tak jesteście mistrzami parkietu”. Prosty zabieg, a wszyscy zachwyceni.

Sidolux i polscy siatkarze w finale mistrzostw świata  . Real Time Marketing

9. x-kom – na rondzie prosto

Rok 2020 był dziwny z różnych powodów, a jednym z zaskoczeń był latający Suzuki, którego kierowca wjechał z pełną prędkością na rondo. Samochód podskoczył do góry, żeby spaść kilkanaście metrów dalej. Na szczęście nikomu nic się nie stało, dlatego przygotowaliśmy specjalną promocję na nawigacje samochodowe.

X-kom. Real Time Marketing

10. Aldi – maślany lagun

Pewna kobieta zobaczyła dziwne zwierzę na drzewie i postanowiła wezwać inspektorów Krakowskiego Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami. Po ich przyjeździe okazało się, że to… rogalik. No ale było o tym głośno i Aldi idealnie podłapało trend.

Aldi i lagun maślany. Real Time Marketing

11. x-kom – sześcioraczki z Krakowa

Może to jakieś uczulenie, ale płacz dziecka (np. u znajomych czy rodziny) powoduje, że odruchowo szukam wyjścia. Takiego wiecie – nie że z sytuacji tylko z domu. Tym bardziej współczuję rodzinie, której trafiło się szczęście w postaci sześcioraczków. Jako x-kom nie myśleliśmy długo i prosto do szpitala wysłaliśmy im słuchawki z aktywnym tłumieniem hałasu. Przydadzą się.

X-kom. Real Time Marketing

12. Piotr i Paweł – Kapustka

Real-time marketing poza internetem? Proszę bardzo! Kiedy reprezentacja Nawałki grała jak na dopalaczu, media zwróciły uwagę na młodego i walecznego Bartosza Kapustkę. Sieć sklepów Piotr i Paweł skorzystała z tego zamieszania i podbiła internet tym zdjęciem.

Piotr i Paweł - Kapustka. Real Time Marketing

13. Solgaz – AMA z prezydentem

Lech Wałęsa przed obaleniem komuny był elektrykiem. Nie wiem jakie dziwne procesy zaszły w moim mózgu, ale skojarzyłem ten fakt podczas jego AMA (ask me anything) na Wykopie. Pracowałem jeszcze wtedy w Solgazie, czyli firmie produkującej AGD i oficjalnie zapytaliśmy byłego prezydenta o…umiejędność podłączenia płyty indukcyjnej XD

Solgaz - AMA z prezydentem wykop.pl. Real Time Marketing

14. Ströer – 3 billboardy

Fabuła filmu „3 billboardy” opiera się na tym, że samotna matka straciła córkę w wyniku morderstwa i wynajmuje trzy przestrzenie reklamowe, żeby zamieścić na nich prowokacyjny przekaz.

Po siedmiu nominacjach do Oscara firma Ströer pokazała, jaką rolę mogą odgrywać te nośniki reklamowe. Sami je sprzedają i wstrzelili się 10/10. To kolejny RTM poza siecią, więc tym większe brawa dla nich.

Ströer - 3 billboardy. Real Time Marketing

15. McDonald’s – obraz Banksy’ego

Pamiętam to bardzo dokładnie: obraz Banksy’ego został wystawiony na aukcji. Po ostatnim uderzeniu młotka (sprzedany za 1,2 mln dolarów) okazało się, że w ramce ukryta jest niszczarka, która pocięła połowę tego dzieła. Wyglądało to mniej więcej jak poniżej, tylko nie przypominało frytek 😉

16. IKEA – książę Harry

Ślub księcia Harrego nie musi być końcem świata, kiedy „Harrego” możesz kupić w każdej IKEI. Jest tam dostępny za 169 zł.

Ikea. Krzesło Harry. Real Time Marketing

17. Snickers – Suarez gryzący przeciwnika

Mistrzostwa Świata w piłce nożnej to ogromny stres i z tym nie do końca poradził sobie Luis Suarez. Zawodnik w ferworze walki po prostu ugryzł przeciwnika, co doskonale wpisuje się w hasło Snickersa: „głodny nie jesteś sobą”. To chyba jeden z najbardziej znanych RTM-ów na świecie.

Snickers - Suarez gryzący przeciwnika. Real time marketing.

19. IKEA – projektant Kanye West

To jest tak szalona historia, że aż ciężko w nią uwierzyć. Kiedy Kayne West pisał, że odwiedził sklep IKEA i chciałby działać z tą marką, to w odpowiedzi dostał… trolling. Tak! IKEA pokazała swoje „projekty”, które mogliby zrobić razem.

Ikea - Kardash. Real time marketing.

18. Żabka – Gra o Tron

To już kolejny raz, jak nawiązujemy do tego serialu. Rozwiązanie głównej fabuły miało nastąpić, kiedy nadejdzie zima, a z nią wędrowcy. Żabka sprytnie skorzystała z tej okazji, żeby sprzedać trochę lodów.

Żabka - Gra o Tron. Real Time Marketing

20. IKEA – nowy komputer Apple

Wypuszczenie komputera za 250 tysięcy złotych to idealna okazja do beki i doskonale wie o tym IKEA, która przygotowała produkt bardzo przypominający tę potężną jednostkę od Apple. No „designed for apples” podkreśla, że to nie przypadek.

IKEA - nowy komputer Apple. Marketing w czasie rzeczywistym.

21. KitKat – zginający się iPhone

iPhone 6 plus to świetny telefon poza jednym drobnym szczegółem – po odpowiednim przyciśnięciu mógł się wyginać. To dość nietypowe jak na sprzęt za kilka tysięcy złotych, dlatego internet zaczął się trochę z tego nabijać. No a KitKat nie tylko trochę.

KitKat - zginający się iPhone. Marketing w czasie rzeczywistym.

21. x-kom – parodia Poczty Polskiej

To już trochę wyższy poziom RTM, bo wchodzimy w świat wideo. W 2019 Poczta Polska wypuściła spot promujący ich ofertę, a zwłaszcza gry, zabawki, słodycze i książki. Nie ma się co dziwić, że marketerzy łapali się za głowę, bo realizacja przypominała trochę lata 90:

Wiedzieliśmy, że idzie viral, bo każde odświeżenie YouTube’a dawało kolejne dziesiątki tysięcy wyświetleń. To była szybka akcja – w pół godziny nagraliśmy szybko trawę, grafik dodał te cudowne animacje, a koleżanka z zespołu pierwszy raz w życiu została lektorką. Efekt był chyba niezły, bo momentalnie dobił do 100 tys. odsłon:

22. x-kom – kampania świąteczna Allegro

Allegro tworzy naprawdę fajne reklamy świąteczne, ale ta mi zupełnie nie podeszła. Nie dość, że od początku mocno lokuje produkt (aplikacja), to gra aktorska jest sztywna („To dla mnie? Od ciebie?”). No i nie zgadzam się z tym, że dzieci to tylko gapią się w telefon i grają bez opamiętania.

A że reklamy Allegro są zawsze głośnym wydarzeniem, to postanowiliśmy ich sparodiować. Kolejnego dnia o 6 rano zebraliśmy się, żeby nagrać „poprawioną” wersję, która bardzo spodobała się fanom x-komu i nie tylko.

P.S. Niby to było niedawno, a wyglądam taaak młodo!

5 zasad dobrego real-time marketingu:

  1. Weź kalendarz. RTM można zaplanować z wyprzedzeniem, wystarczy zajrzeć do kalendarza i wybrać fajne nadchodzące wydarzenia.
  2. Rozeznaj teren. Przeanalizuj wszystkie możliwe warianty zakończenia wydarzenia. Przecież finał wygra się albo przegra, a w wyborach prezydenckich zawsze połowa będzie niezadowolona.
  3. Prosto i łatwo. To bardzo istotny punkt, bo odbiorca powinien od razu wiedzieć o co chodzi. Grafika musi być maksymalnie prosta, a w tworzeniu treści najlepiej kierować się zasadą usuń zbędne słowa.
  4. Nawiązuj do działalności. Staraj się wybierać wydarzenia, które mają cokolwiek wspólnego z twoją ofertą. Nic na siłę.
  5. #Taguj. Tagowanie pomaga zwiększać zasięgi i wyjaśnia o co chodzi w naszym przekazie. 

Ważne na koniec – to nie wszystkie przykłady

Jeśli nie chcesz przegapić żadnych okazji do RTM, to zapisz się na mój newsletter. Zbieram tam ciekawe kreacje, a te najlepsze rozkładam na części i analizuję. Czasem też poszaleję trochę bardziej i przygotowuję reklamy które wcale nie powstały (a mogłoby), jak w momencie utknięcia kontenerowca w kanale sueskim. To jeden z najpopularniejszych wpisów na moim blogu. Możesz też zobaczyć mój kurs o kreatywnej reklamie w polskich warunkach.


P.S. Bardzo dawno temu, kiedy jeszcze nie miałem zarostu i występowałem w garniturze (żeby wyglądać starzej) trafiła mi się prelekcja na I Love Social Media. Wygrałem w głosowaniu publiczności, a prezentacja o real-time marketingu wyglądała tak jak poniżej. Raczej się nie przeterminowała, pojawia się sporo fajnych przykładów: