Ciekawe reklamy na Black Friday – IKEA, Justin Bieber i Pornhub

Black Friday to (obok chińskiego Dnia Singla) największe na świecie święto wyprzedaży. Szaleństwo zakupowe ogarnia nie tylko sklepy stacjonarne, ale i internetowe, a walka o klientów jest coraz bardziej zacięta. Z pomocą przychodzą kreatywne reklamy – tym razem sprytem i humorem popisały się takie firmy jak GameStop (z indykiem jako głównym bohaterem), PlayStation (pokazujące prawdziwe szczęście graczy), Pornhub (z promocją na całe życie) i Macy’s (gdzie Justin Bieber świetnie wypada w humorystycznych reklamach). Jest grubo 🔥

Na końcu dorzuciłem też kilka kreatywnych pomysłów, które zrealizowaliśmy w x-komie, kiedy tam jeszcze pracowałem – pojawią się japońskie serwery o dziwnie znajomej nazwie „Nee Yebniee”, kaski ochronne dla dziennikarzy, czy backup w Telegazecie. Warto doczytać do tego momentu.

Kreatywne reklamy na Black Friday:

1. Macy’s – Guys Scream for Justin Bieber

Jak szaleć z influencerem, to tylko z największym! Reklamy Macy’s wyglądają naprawdę dobrze. Nawet muszę przyznać, że uśmiechnąłem się przy obu. I choć sam humor nie jest miarą udanej reklamy (zwłaszcza na Black Friday, gdzie liczy się sprzedaż), tak tu na pewno nie zaszkodził.

To, że piosenkarz zdobywa serca wszystkich nastolatek wiemy nie od dzisiaj. Macy’s nie tylko tego nie ukrywa, ale wręcz wykorzystuje urok osobisty Justina w spocie „Wink, Nod, Smile” ✨

2. Greenpeace – Black Friday. For Nature.

Greenpeace uderza z całkiem innym przekazem, który ma zwrócić uwagę na odpowiedzialne zakupy. Za pomocą kreatywnych kreacji statycznych organizacja uświadamia, że natura najmocniej cierpi podczas mocy wyprzedaży. Kampania stworzona przez DDB Austria.

3. GameStop – Black Friday Sale

Amerykański sprzedawca gier i elektroniki z dużym poczuciem humoru publikuje dwie reklamy telewizyjne. Pierwsza z nich to idealna gra słów między indykiem, puszką sosu, a… zresztą zobaczcie sami. Nie umiem tego dobrze opowiedzieć 😅

Druga nie jest może typową reklamą na Black Friday, ale idealnie mieści się w ramach tej okazji. Warto oglądać do końca.

4. Aeropostale – Free year of AERO

Aeropostale to marka odzieżowa dla nastolatków. Do swojej kreatywnej kampanii na Black Friday zaprosiła Paula Logana, który jest znanym youtuberem (jego konto subskrybuje ponad 23 mln osób). Co oferowała marka? Roczny zapas ubrań dla 100 pierwszych osób w kolejce. A wszystko było filmowane z helikoptera, którym przyleciał sam Paul. Youtuber przeleciał z Scottsdale do Los Angeles, lądując w sklepach stacjonarnych Aéropostale, by powitać swoich fanów. Mąją rozmach, skurczybyki.

Logan Paul w helikopterze promuje zniżki na Black Friday

5. Amazon – Black Friday Deals Week

Reklama Amazona w oryginalny sposób opowiada prostą historię zapracowanego pracownika biurowego, który nie znosi przygotowań do Czarnego Piątku. Jednocześnie marka podkreśla wygodę zamawiania na Amazonie, co daje ulgę zapracowanym klientom. Nie jest to może najlepsza reklama na świecie, ale uważam że zasługuje na miejsce w tym zestawieniu.

6. Mymall – Grab it, before it’s too late!

Centrum handlowe w bardzo dosłownej kampanii zachęca do szybkiego robienia zakupów. Kreacja z hasłem “Grab it, before it’s too late!” całkiem dosłownie sprawdzi się w USA, gdzie Black Friday oznacza prawdziwą wojnę w marketach. I to nie taką reklamową, ale czasem nawet na pięści 🥊 Ach, no i mamy tu piękne nawiązanie do Banksy’ego, którego obraz na aukcji miał ukrytą niszczarkę w ramie.

Grab it, before its too late - reklama na black friday

7. PlayStation 4 – Wonderland

Czarny Piątek, straszna pogoda za oknem, ogromne kolejki i nerwy a ty możesz schować się w swoim ciepłym pokoju grając w ulubioną grę. Tak właśnie reklamuje się PlayStation 4 z okazji Czarnego Piątku. Fajny spot z ukrytymi smaczkami.

8. IKEA – Black Friday 2018

Ikea świetnie radzi sobie w kreatywnych reklamach. W tym wypadku, dzięki grafikom i zabawie słowem informuje, że wydłuża Black Friday do 3 dni. Żeby łatwiej było sobie zwizualizować przekaz marka wykorzystuje swoje znane gadżety jak torba czy ołówki. Prosto i angażująco. 

9. Pornhub – Something to Be Thankful For

Rok 2020 był trudny dla wszystkich, dlatego ciężko było znaleźć powody do bycia wdzięcznym za ten czas. Jednak Pornhub przygotował coś wyjątkowego – dożywotnie konto premium za niecałe tysiąc złotych.

Spot jest bezpieczny do oglądania w pracy, ale przez samą markę ma ograniczenie dla widzów poniżej 18 roku życia. Kliknij w grafikę i otwórz go w nowej karcie. No i nie zapomnij wrócić do artykułu, bo najlepsze zostawiłem na koniec 👇🏼

Mężczyzna z kieliszkiem, link do reklamy Pornhuba na Black Friday

10. x-kom – cała kampania reklamowa na Black Friday (kilka elementów)

To jeden z lepszych żartów internetowych, w jakich brałem udział. A było tak: jak jeszcze pracowałem w x-komie, co roku w BlackFriday padały nam serwery. No i co roku dziesiątki tysięcy ludzi groziły nam na różne sposoby: niektórzy wyzywali pracowników, inni opowiadali dziwne rzeczy o ich matkach, a pozostali pisali negatywne opinie gdzie się da 😬

Serwery „Nee Yebniee”, bo tym razem naprawdę nie jebnie

Ale w 2019 roku było inaczej – zaproponowałem, żeby choć raz nie obiecywać, że wszystko będzie dobrze, bo się skończy jak zawsze. Tym razem zaprezentowaliśmy użytkownikom specjalne japońskie serwery, które miały przetrwać największy sztorm 🔥

Nie byłoby w tym nic specjalnego, gdyby nie dziwnie brzmiąca nazwa – NeeYebniee (przeczytaj na głos). Z pełną powagą zrobiliśmy relację wideo z ich rozpakowania na magazynie, postowaliśmy o specyfikacji technicznej, a nawet dodaliśmy produkt w sklepie: TUTAJ

Akcja poszła mocno viralem po sieci, fani zrozumieli nasze podejście i znacznie mniej denerwowali się, kiedy cokolwiek działało wolniej. A w następnych miesiącach, gdy inne firmy miały problem z działającą stroną (Xiaomi, Huawei i reszta), to użytkownicy wrzucali link do specjalnego sprzętu made in Japan 🇯🇵

Jak pokazać wielką ofertę w reklamie?

Tym razem w promocjach był wystawiony towar o łącznej wartości ponad 39 mln zł. To naprawdę dużo! No ale jak powiedzieć klientom, że wybór produktów zrobi na nich wrażenie? Na przykład za pomocą filmu z Bitwą Magazynową, która przebiega trochę inaczej. Po kliknięciu otworzy się w nowej karcie, niestety wideo Facebooka nie chce tak dobrze współpracować z moim blogiem jak YouTube:

Tysiące klientów odliczają z nami

Black Friday nie jest naszym własnym świętem, więc oczywistym jest, że bijemy się z konkurencją o uwagę naszych fanów i potencjalnych klientów. I tu wpadłem na całkiem niezły pomysł – zróbmy coś, co zbierze ich wszystkich w jednym miejscu, a następnie przekieruje na naszą stronę. Co to może być?

A na przykład niezapowiedziane wideo na żywo i sympatyczny Pan Jacek, który przez 30 minut zbiera się (do pracy? do wyjścia?), czyta gazetę, robi kanapki, wiąże krawat i przygotowuje się do czegoś wielkiego. Zegar tyka cały czas i widzimy, że główny zwrot akcji ma nadejść za chwilę ⏰

No i w momencie, kiedy tysiące widzów czekają na zwrot akcji, nasz bohater rzuca, że czas zacząć Czarny Piątek w x-komie i taka też tablica pojawia się na ekranie. W kilka sekund użytkownicy przeszli do oferty, a serwery rozgrzały się do czerwoności. Tu niestety też była transmisja live na Facebooku, więc otworzy się w nowej karcie po kliknięciu:

Wybieraj, czy chcesz walczyć

Do dziennikarzy wysłaliśmy kaski ochronne z prostą karteczką, że podczas wszystkich Czarnych Piątków już 10 osób zmarło, a 105 zostało rannych. Dajemy więc jasny wybór – albo idziecie walczyć do sklepów stacjonarnych (po to też kask), albo wygodnie zamawiacie na naszej stronie.

Zwiększ liczbę pobrań i zapisów do newslettera jeszcze przed Black Friday

Tu dwie bardzo proste zagrywki – przede wszystkim landing page miał uruchomione odliczanie do Czarnego Piątku, żeby zbudować jeszcze większe oczekiwanie. Tuż pod nim zawsze znajduje się formularz zapisu do newslettera, bo przecież i tak zapomnisz otworzyć stronę o odpowiedniej godzinie (tu wersja z 2021):

zapis do newslettera na black friday

Nie jest też żadną nowością, że Black Friday to dobra okazja do promowania aplikacji. Niektóre sklepy dawały tam dedykowane oferty, my natomiast woleliśmy po prostu wystartować w appce chwilę wcześniej. Co to daje? Serwer mniej obrywa przy pierwszej fali, a do tego x-kom zostaje na dziesiątkach tysięcy telefonów na dłużej.

A jeśli wszystko padnie? Luzik, byliśmy na to gotowi

Padało co roku, więc mogło i teraz. Przygotowaliśmy więc dwie rzeczy i obie kocham całym sercem do teraz. Pierwszą była reklama w Telegazecie. No bo skoro serwery leżą i nic się nie da zrobić online, to przecież możesz wskoczyć na stronę 541 i tam zamówić mejlowo. Wrzuciliśmy to na facebooka i w sumie było odebrane całkiem ok.

Reklama x-komu w telegazecie, promocje na black friday

Wyluzuj, masz pakiet antystresowy

Ale drugi strzał to już w ogóle mistrzostwo. Wiedzieliśmy, że padające serwery mogą mocno wkurzyć wielką grupę ludzi, więc przygotowaliśmy w każdym salonie…pakiety antystresowe. Serio! W darmowym pakiecie był gniotek, kolorowanki uspokajające i melisa. Każdy, kto przyszedł do salonu mógł go odebrać bez żadnych płatności i faktycznie klienci z tego korzystali. A samych pakietów było duuuużo.

Oczywiście działań x-komu na Czarny Piątek było o wiele więcej, ale wybrałem te, które powinny wam się spodobać (i nie są też żadną tajemnicą, bo wszystko zostało opublikowane). Co prawda już tam nie pracuję, ale super wspominam mój świetny zespół, bez którego nie udałoby się zrealizować ani jednej z tych akcji. Wierzę, że w kolejnych latach też dorzucą do pieca.

Jeśli znasz więcej dobrych reklam na Black Friday, to daj mi znać. Dodam do tekstu 💪🏻

No i będzie mi bardzo miło, jak zostawisz lajka lub komentarz pod wpisem na Facebooku, Linkedinie czy w innym miejscu, które cię przyciągnęło aż tutaj. Możesz też zapisać się do newslettera, żeby nie przegapić kolejnych inspiracji. Uff, trochę się napracowałem nad tym zestawieniem (jest 23.11 o 02:01 w nocy, a ja jeszcze będę dodawać opisy i takie tam). Do następnego!