Reklamy na Dzień Kobiet – 14 dobrych i jedna zła o miejscu w kuchni

Umówmy się – czasy reklam, gdzie kobieta nadaje się tylko do zmywania i prania odchodzą w zapomnienie (i dobrze). Marki coraz lepiej rozumieją, że goździki i rajstopy to nie musi być najlepszy pomysł, dlatego coraz kreatywniej podchodzą do tego dnia. W zestawieniu reklam na Dzień Kobiet znajdziecie nie tylko pięknego Roberta Makłowicza i żeńską wersję Volkswagena, ale też mocne spoty o przemocy czy nierówności płac. Na koniec zostawiłem wpadkę Burger Kinga, która śmierdzi aż do dziś 🤢

Kreatywne reklamy na Dzień Kobiet:

1. Amnesty International – Not all women have the choices

Tylko 13% Afganek potrafi czytać i pisać, a w wielu krajach kobiety nie mogą nawet przystąpić do egzaminu na prawo jazdy. W 2014 roku Amnesty International dołączyła do Tindera żeby przypomnieć, że nie wszystkie kobiety mogą decydować o swoim życiu. Pomiędzy przesuwaniem w prawo i lewo w aplikacji randkowej pojawiała się specjalna reklama z tekstem „Not all women have the choices you do” i kierowała do specjalnej strony z wyjaśnieniami.

Akcja reklamowa Amnesty International i Tindera z okazji Dnia Kobiet

2. Dove – Real Beauty Sketches

Wyszkolony przez FBI artysta medycyny sądowej wykonywał dwa szkice kobiet: jeden portret oparty na ich własnym opisie i drugi na podstawie opisu innej osoby. Akcja pokazała, że kobiety same siebie opisywały znacznie gorzej niż widzą je inne osoby. To bardzo ważna kampania, która jest spójna z marką Dave.

3. Sally Hansen – Self-Made beauty

Zobaczcie spot, w którym kobiety przejmują role zdominowane przez mężczyzn. Już pierwsza scena z podnoszeniem ciężarów wywołuje szok, który może trzymać widzów do końca. Sally Hansen to marka kosmetyczna, którą stworzyła niezależna kobieta i w takim stylu świętuje Dzień Kobiet.

4. OLX – Sposób na szybki awans i podwyżkę

To jest totalnie najlepsza reklama z tego zestawienia, uwielbiam ją. Kiedy nieświadomie oglądałem ją po raz pierwszy, miałem ogromny mindfuck. To właśnie dlatego zamiast spojlerować po prostu wam ją pokażę:

5. Bolt – 19,9

Zostaniemy przy zarobkach – z okazji Dnia Kobiet Bolt porusza temat nierówności płac kobiet i mężczyzn. Marka przygotował zniżkę w wysokości luki płacowej, czyli 19,9% (bo o tyle mniej zarabiały kobiety w 2018 r.).

Bolt zwraca uwagę na nierówności płacowe

6. Zalando i Robert Makłowicz na Dzień Kobiet

Roberta Makłowicza kocha cały internet, włącznie ze mną. Nawet się tego nie wstydzę i lajkuję wszystkie zdjęcia na Facebooku, jakie dodaje strona Robert Makłowicz jest najpiękniejszy. I choć można odnieść wrażenie, że czasem zbyt dużo marek wozi się na jego wizerunku, tak na kreację Zalando nie da się zareagować inaczej, niż ciepłym i serdecznym uśmiechem 🥰

Piękny Robert Makłowicz na reklamie Zalando

7. Netflix – Międzynarodowy Dzień Kobiet

W spocie z 2021 mogliśmy zobaczyć najważniejsze pierwsze momenty w kinie związane z kobietami – mamy więc pierwszy pocałunek dwóch kobiet, pierwszą czarną aktorkę, pierwszą lesbijkę w telewizji publicznej czy pierwszy kobiecy orgazm. Dodatkowo w Netfliksie pojawiła się zakładka, w której były umieszczone filmy z kobietami w rolach głównych. Poza tym firma przekazała 5 mln dolarów na wsparcie kobiet w branży filmowej.

8. AIKYOU – Protegé

AIKYOU to niemiecka marka, która z okazji Dnia Kobiet opracowała bieliznę chroniącą przed przemocą seksualną. Na razie to tylko prototyp, ale pomysł ma spory potencjał.

9. Women’s Aid – Look at Me

W interaktywnej reklamie widzimy zdjęcie pobitej kobiety. Kiedy tłum przechodził bez zwracania uwagi, obraz pozostawał bez zmian. Jednak gdy ktokolwiek zatrzymał się choć na chwilę, to kamery wyłapywały jego zainteresowanie – wtedy obraz na reklamie stopniowo się zmieniał i siniaki powoli znikały. Przesłanie jest proste, ale ważne: zwracaj uwagę, razem możemy to zatrzymać. Kampania zdobyła wiele nagród i dotarła do ponad 300 mln osób.

10. Volkswagen – Die Auto

Marka motoryzacyjna od lat jest kojarzona z męskim zwrotem Das Auto. Volkswagen w kampanii billboardowej z okazji Dnia Kobiet pokazywał nową wersję hasła reklamowego (“Die” w języku niemieckim oznacza rodzaj żeński, nie myl z angielskim umieraniem).

P.S. Dobrze, że marki już się ogarnęły i nie robią samych różowych reklam 8 marca (jak dawniej).

Die Auto, czyli zmienione hasło Volkswagena na Dzień Kobiet

11. Vodafone – Raising Voices

Operator komórkowy w kampanii pokazuje świat dorosłych, w którym główną rolę odgrywają dzieci. W opisie filmu czytamy: „W Vodafone wierzymy, że ekscytująca przyszłość to taka, w której kobiety i mężczyźni są równi”.

12. Nike – Dream Crazier 

W świecie sportu częściej słyszymy o mężczyznach niż kobietach. W kampanii Nike Serena Williams (amerykańska tenisistka) opowiada o dyskryminacji w sporcie, z jaką mierzą się kobiety. Główne przesłanie tenisistki to po prostu, żeby robić swoje, choćby inni mówili, że to szaleństwo.

13. Gillete – The best men can be

Czy nie nadszedł czas, abyśmy przestali usprawiedliwiać złe zachowanie? Marka Gillette zwraca uwagę na tak szkodliwe zwroty jak „boys will be boys”, które tylko pogłębiają agresję.

14. McDonald’s – odwrócone łuki w Lynwood (Kalifornia)

„W hołdzie kobietom na całym świecie, po raz pierwszy w historii naszej marki, odwróciliśmy nasze kultowe łuki (…), aby uczcić niezwykłe osiągnięcia kobiet na całym świecie, a zwłaszcza w naszych restauracjach” — mówi w oświadczeniu Wendy Lewis, McDonald’s Global Chief Diversity Oficer. Ten ruch wywołał spore zamiesznie w social mediach, wiele komentarzy mówiło o tanim chwycie PR-wowym.

Dopisane po czasie: W jak Woman, czyli kobieta. Nie wiem czemu tak wiele osób tego nie ogarnęło. Zwłaszcza, że tekst dotyczy reklam na Dzień Kobiet 😅

Odwrócony łuk McDonald's na Dzień Kobiet

15. Burger King – Women belong in kitchen

W Burger King wyszedł z kontrowersyjnym wpisem na Twitterze “Women belong in the kitchen”, który wywołał duże oburzenie. Nie ma się co dziwić, kontekst podali dopiero w kolejnym tweecie, co zdecydowanie nie powstrzymało gównoburzy.

Burger King mówi, że miejsce kobiety jest w kuchni. Wyszła z tego ogromna afera

Wpis po dłuższej chwili zniknął, zostało tylko poniższe oświadczenie. Nie dziwię się zarzutom, że była to celowa sztuczka, żeby przyciągnąć trochę uwagi.

A jak tam twoje reklamy na Dzień Kobiet?

Tego bloga przegląda ponad 100 000 marketerów i marketerek z całej Polski. Jeśli chcesz się pochwalić swoją reklamą z okazji Dnia Kobiet, to daj znać w tajnej grupie na Facebooku. Jedno jest pewne: przypadkowe osoby nie doczytają do końca tego tekstu i nie dołączą do elitarnego grona 😇

Będzie mi też bardzo miło, jak polubisz na Facebooku wpis o tych reklamach. Kosztował sporo pracy i czasu 🙏🏼