Reklamy z motywem wojny – AXE, Jeep i fatalna suszarka do włosów

Sprawa jest poważna: za naszą granicą giną ludzie, a miliony uchodźców szukają schronienia w Polsce. W międzyczasie konsumenci bojkotują Coca-Colę i chwilę później Leroy Merlin czy Auchan.

A co, jeśli wam powiem, że inne marki nie tyle nie wycofały się z kraju-agresora, co wykorzystywały wojnę w swoich reklamach?

Serio! Sieci spożywcze, firmy kosmetyczne, producenci piwa, elektroniki i samochodów, a nawet sklepy z gadżetami erotycznymi. Pewnie część osób powie: no ale nie mówią o tym, co się dzieje w Ukrainie, tylko idealizują II Wojnę Światową albo Wietnam. No dobra, więc zapytam:

To ile lat po wojnie można już śmieszkować i robić z niej scenerię do kolejnej reklamy?

Może sto lat? Może dwieście? A może zabijanie mieczem już jest spoko, a granatami nie? Chyba, że śmierć 400 km od nas jest straszna, a Kabul 4000 km dalej to już tylko fajna pustynna sceneria? Wiem, wiem – odpowiedzi na te pytania nie są proste, dlatego nie będę oceniał firm ani spotów poniżej (no może poza ich marnym poczuciem humoru, na to zwrócę uwagę dwa razy), sami możecie to zrobić. Zresztą nie wszystkie mówią o walkach, bo pojawiają się też zabawkowe żołnierzyki.

Ostatnie trzy dni zbierałem materiały w tym temacie i wyszło ich całkiem sporo, dlatego podzieliłem artykuł na dwie sekcje: reklamy komercyjne i kampanie społeczne z motywem wojny. Te drugie już nie są wątpliwe moralnie – najczęściej wprost mówią, że konflikty niszczą życia i zabierają dzieciństwo. Tym bardziej warto je obejrzeć.

Reklamy komercyjne z motywem wojny:

1. AXE – Call to Arms

Od początku wprowadzona jest dość napięta atmosfera i odczuwalny niepokój. Brudny front wojenny, zniszczone miasto, walizka z tajemniczymi przyciskami i Korea Północna. Nie zdradzę zwrotu akcji, ale jest w iście kinowym stylu.

2. Love Store – Make love, not war

Choć przekaz tekstowy jest podobny jak wyżej, to zdecydowanie nie chodzi tu o miłosne wyznania. Sklep z akcesoriami erotycznymi przygotował serię grafik, w których ich produkty przypominają narzędzia zbrodni (albo na odwrót) 🔫

Reklamy z motywem wojny - make love not war

3. Sainsbury’s – 1914

Kinowy spot brytyjskiej sieci hipermarketów nie powala fabułą, ale jest ładnie nakręcony. Główny przekaz mówi, że święta pomagają w zakopaniu topora wojennego. Opisywałem go już w tekście z najlepszymi reklamami świątecznymi.

4. Morphy Richards – Very powerful

Choć ciężko uwierzyć, to jest to reklama… bardzo mocnej suszarki do włosów. Nie wiem czy chciałbym, żeby domowy przedmiot mojej produkcji kojarzył się z zabijaniem, ale ta marka podjęła jednak to „ryzyko”.

Suszarka do włosów jako broń? Głupia reklama morphy richards

5. Rodasol – Przegrali tę wojnę

Odwiedziłem około 40 różnych krajów, ale w Kolumbii jeszcze nie byłem. Nie mam pewności, czy mają tam aż tak potężne komary, czy w 2008 ktoś dziwnie połączył kropki. Tak czy inaczej – środek na owady Rodasol promował się hasłem „Esta guerra la tienen pérdida”, czyli „Przegrali tę wojnę”.

Reklama środka na owady - maska
Reklama środka na owady - mundur

6. Skittles – War Finger

Format udaje interaktywny, bo namawia do trzymania palca na ekranie. Pomijając wszystkie sprawy wojenne: chyba mam inne poczucie humoru, ale wrzucam tutaj, bo to duża marka.

7. Jeep – Old Faithul

Spot na 75 rocznicę istnienia marki opowiada o legendarnym modelu, który chronił wojska Stanów Zjednoczonych na plażach Guadalcanal.

8. Yobykes – Go electric

Indyjski producent skuterów elektrycznych namawia do porzucenia paliwa, w końcu „No fuel, no war”. W serii grafik widzimy zrelaksowanych żołnierzy, którzy nie mają co robić.

Reklama skuterów elektrycznych - wypoczęci żołnierze mówią, że bez paliwa nie ma wojny

9. Berlitz – War

60% rdzennych Kanadyjczyków nie mówi po angielsku. A ponieważ większość oglądanych przez nich filmów i seriali pochodzi z USA, to i większość ludzi ogląda je z napisami. Kampania szkoły językowej opiera się na założeniu, że skupiając się na napisach przeoczysz akcję na ekranie.

10. Paint Park – War Games

Portugalski park do paintballa zdecydował się na użycie w reklamie wizerunku Saddama Husajna. Sami oceńcie, czy to dobra postać do promocji firmy.

Paintball z zaskakującą reklamą

11. Loctite – The game must go on

Amerykański producent kleju pokazał zabawkowe pole walki, na którym widać ogromne zniszczenia. Hasło „The game must go on” przedstawia produkt jako bohatera utrzymującego dalszą zabawę.

Klej do zabawek - the game must go on

12. Kitadol – Your war is over

Może jestem zbyt młody, może mam kija w dupie albo inne poczucie humoru, ale zupełnie do mnie nie trafiła. Według serii czterech kreacji mężczyźni są bohaterami wojennymi, bo co miesiąc walczą z kobietami, które mają okres. A Kitadol to tabletki pomagające łagodnie przejść przez miesiączkę.

Medal za wytrzymanie z kobietą? Taką reklamę zrobił kitadol

13. Espaço Clara Luz – Make yoga, not war

W brazylijskiej kampanii widzimy zabawkowe żołnierzyki, które tym razem zamiast bojowych postaw po prostu zajęły się jogą.

Make yoga not war

14. Fun Factory – You will be afraid someone might hear you

Sklep z zabawkami erotycznymi obiecuje, że będziesz się bać, że sąsiedzi cię usłyszą. Nie jest to w 100% wojenna reklama, ale na ekranie zagłuszającego jęki telewizora widzimy film przypominający ten klimat, więc dorzucam bonusowo.

reklama z telewizorem - you will be afraid someone might hear you

15. Absolut – Civil Love

W Libanie międzyreligijne małżeństwa są zakazane. Jednak marka Absolut znalazła rozwiązanie – 12 mil od wybrzeży Libanu znajdują się wody międzynarodowe, na których to prawo małżeńskie już nie obowiązuje. Jako pierwsza na świecie łódź Civil Love wypłynęła na nie, aby osoby wyznające różne religie mogły wziąć ślub i świętować miłość w kraju, w którym toczy się wojna domowa.

16. Reporter – Change your perspective

Reporter to czeski miesięcznik skupiony na dziennikarstwie śledczym, który często porusza ważne i kontrowersyjne tematy. Według tej kampanii dostarczone informacje mogą zmienić twoją perspektywę. W serii były też kreacje dotyczące innych tematów, jak np. radykalizm religijny.

reporter - magazyn pokazuje, że możesz zmienić perspektywe

17. Cape Times – Immerse yourself

Gazeta z Południowej Afryki zachęca do zanurzenia się w wiadomościach każdego ranka. Kreacja z kobietą w piżamie pośrodku wojny bardzo dosłownie to przedstawia.

Cape Times - immerse yourself

18. Affligem – Make Beer Not War

Typowe pole walki bardzo szybko może zaskoczyć, kiedy przeciwnik delikatnie zrani bohatera. Nie chcę spojlerować, dlatego dodam tylko, że spot zniknął z YouTube i udało mi się go odnaleźć tylko na Vimeo.


Kampanie społeczne z nawiązaniami do wojny

1. Save the children

To, że coś nie dzieje się tutaj, nie znaczy, że nie dzieje się wcale. W mocnym spocie widzimy, co wojna robi z dziećmi. Pokazywałem go już w zestawieniu najlepszych reklam na Dzień Dziecka.

2. Caritas

Kreacja mówi, że „to nie sprzedawca balonów jest absurdem na tym zdjęciu”, bo żadne dziecko nie powinno dorastać w strefie wojny. Bardzo dobra kreacja, bo przecież balony nie są niczym złym, tylko zniszczenia w tle.

To nie sprzedawca balonów jest absurdem na tym zdjęciu - kampania Caritas

3. Greenpeace

Plastik po wyrzuceniu zamienia się w broń. Greenpeace zachęca do zakończenia wojny z naturą.

Greenpeace przeciw plastikowi

4. War On Irrational Fear

Ta kampania satyryczna krytykuje tak zwaną „wojnę z terrorem” (to cytat z informacji prasowej, nie mam wystarczającej wiedzy by to oceniać, czy dodawać cudzysłów gdzie mi się podoba). W serii grafik przytaczane są różne statystyki twierdzące, że istnieją większe zagrożenia dla życia Amerykanów.

Satyryczna kampania irrational fear

5. WWF

Aż 29 milionów drzew jest ścinane każdego dnia na świecie. WWF namawia do zatrzymania wojny przeciwko Ziemi. Kreacja bardzo ładnie nawiązuje do wojskowego ubioru.

WWF przeciwko wycince drzew

6. Amnesty International

Kiedy myślimy o francuskich przedmiotach sprzedawanych na rynkach całego świata, na myśl przychodzą nam towary luksusowe i moda. Pomimo ratyfikacji międzynarodowego traktatu o handlu bronią w czerwcu 2014 r. rząd francuski nadal sprzedawał broń krajom, które następnie używały jej przeciwko ludności cywilnej. Według kampanii Amnesty oznacza to, że ​​Francja spiskuje w zbrodniach wojennych. Aby przypomnieć rządowi o jego odpowiedzialności organizacja rozpoczęła kampanię komunikacyjną, która porównuje branżę modową do handlu bronią.

Amnesty International
Amnesty International

7. The road is not a war zone. Slow down

Izraelska kampania społeczna z 2012 roku porównuje zbyt szybką jazdę samochodem do pojawienia się czołgu na drodze.

Kampania społeczna namawiająca do zwolnienia na drodze

Co myślicie o reklamach wojennych? A co o tych, które tylko nawiązują do konfliktów?

Chętnie poznam wasze zdanie, zapraszam do dyskusji w zamkniętej grupie na Facebooku. Na pewno na motyw wojny w reklamie patrzymy inaczej teraz, niż jeszcze w 2021 roku, ale czy to dużo zmienia? Tego nie wiem.