Kreatywne reklamy na Dzień Matki – goła klata w KFC, wzruszające NBA i dorosła pępowina

Każda okazja jest dobra żeby zrobić fajną kampanię, czego przykładem mogą być wszystkie Tłuste Czwartki, Walentynki czy wielkie wydarzenia sportowe, jakie ograłem z różnymi klientami. Ale to Dzień Matki jest szczególny, bo nie dość, że wszyscy go znamy, to jeszcze spora część z nas podchodzi do niego bardzo emocjonalnie. To też wielka pułapka, bo bardzo łatwo można przegiąć i wywołać ogromny kryzys w social media.

Jak wyróżnić się spośród nudnych bannerów z kwiatami, zniżkami na spa i życzeniami? Zobaczcie najciekawsze kampanie reklamowe na Dzień Matki, jakie zebrałem przez kilka ostatnich lat. Przypomnę tylko, że planowane i powtarzalne wydarzenia to nie jest Real Time marketing 😉

KFC, „Tender Wings of Desire

Na pierwszy rzut idzie marka wszystkim dobrze znana. KFC już nieraz zaskoczyło kreatywnym podejściem w swoich kampaniach marketingowych. Tym razem przygotowali wideo, w którym główną postacią jest przystojny model bez koszulki. Mężczyzna czyta książkę, o znaczącym tytule “Skrzydełka pożądania” i nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie bohater tej gorącej powieści – Colonel Sanders, czyli sam założyciel KFC.

Yoplait, „Mom on!”

Yoplait to największa na świecie franczyzowa marka jogurtów, która przygotowała kampanię opartą na stereotypach i opiniach innych. Film pokazuje jak często matki są wystawiane opinii publicznej z powodu chęci życia na swoich warunkach. W spocie pokazano m.in. karmienie w miejscach publicznych, powrót do pracy, zostanie z dzieckiem w domu, posiadanie potomstwa w dojrzałym wieku. Wiele kobiet zmaga się z podobnymi sytuacjami na co dzień, dlatego historie przedstawione w wideo są bliskie większości z nich. 

Allegro, “To czego szukasz, jest bardzo blisko…”

Polacy też potrafią robić fajne reklamy! Allegro wykorzystuje bardzo emocjonalną historię i silną więź matki z córką. Wideo chwyta za serce i wzrusza i pokazuje, jak ważną osobą dla każdego dziecka jest mama. Wideo na YouTube wyświetlono już ponad 3 mln razy.

Skittles, „Umbilical”

To dość nietypowa reklama, w której występuje matka z dorosłym synem. Bohaterowie są połączeni pępowiną i dzięki temu syn wie, jaki kolor cukierka kobieta zjadła. Kampania została wycofana po tym jak bardzo dużo negatywnych komentarzy pojawiło się po publikacji. Podobno marka chciała pokazać jak niesamowita relacja łączy matkę z dzieckiem, ale niestety nie przyniosło to oczekiwanych rezultatów.

A sam Matt Montei, senior director of confections w Wrigley US poproszony o podanie powodu, dla którego firma zdecydowała się wycofać reklamę powiedział: „Zrobiliśmy ten spot dla każdej z tych matek, która lubi żarty. Teraz wycofujemy go z myślą o tych matkach, które żartów nie lubią”. Ta sytuacja pokazuje, jak niewielka granica dzieli sukces od porażki. No i że mają zdrowo nawalone w głowach 😀

Hallmark, „Dear Mom”

Hallmark to sklep internetowy z kartkami okolicznościami oraz prezentami na każdą okazję. Nic więc dziwnego, że wykorzystali święto Dnia Matki do stworzenia pięknej, wyciskającej łzy historii dziewczynki z Zespołem Downa, którą łączy wyjątkowa więzi z mamą. Można zobaczyć, jak wielkim wsparciem na każdym etapie rozwoju dziewczynki jest jej rodzicielka. Myślą przewodnią spotu jest bezwarunkowa miłość rodzica do dziecka.

Tesco, “Every Mum” 

W kampanii firma skupiłą się na niebiologicznych matkach. Pokazując relacje macoch, matek zastępczych z ich przyszywanymi dziećmi. Bohaterowie oraz historie są prawdziwe, przez co cały projekt staje się bardziej wyjątkowy.

UPS Canada, konkurs

Marka organizuje konkurs w swoich mediach społecznościowych i docenia mamy, które mają futrzane dzieci. UPS zwraca uwagę na zupełnie inną formę macierzyństwa, co wpływa na oryginalność tego pomysłu.

Budweiser, “The Real MVP”

Kampania zaczyna się od hołdu dla mamy znanego zawodnika NBA, Kevina Duranta, a później widzimy różne inne wzruszające momenty zawodników i ich najważniejszych kobiet w życiu. Reklama jest zabawna i wzruszająca. 

Pandora, „The Unique Connection

Kolejna kampania wideo, w której możemy zobaczyć dzieci i ich mamy. Najmłodsi bohaterowie mają zawiązane oczy i spośród różnych kobiet muszą odgadnąć, która jest ich mamą. Producenci wykorzystali też motyw tajemniczości, ponieważ do końca nie wiemy, kogo wybierze najmłodszy uczestnik.

Pornhub, „Mommy’s Special Glasses

Pornhub też nie zapomina o matkach, ale oferuje im coś z czego naprawdę będą  zadowolone. W 2017 roku wypuścili krótkie wideo, w którym pokazują, jak nietrafione mogą być niektóre prezenty np. odkurzacz, czy gofrownica. Ale mają rozwiązanie: proponują kartę z okularami, która przenosi kobietę do wirtualnej rzeczywistości Pornhuba. Marka gwarantuję „zmienić ulubiony dzień w roku w najlepszą noc w życiu”.  Btw. Pornhub to też świetne miejsce na Twoją reklamę, jak ją zrobić krok po kroku piszę tutaj.

L’Oreal / Cossette

Marka kosmetyczna stworzyła Beauty Gifter, czyli chatbota, który pomagał znaleźć najlepszy prezent dla mamy. Odpowiadając na kilka pytań np. o budżet lub gusta mamy, pozwoli dopasować wyjątkowy zestaw kosmetyków. Swoją drogą całkiem podobny mechanizm wykorzystywaliśmy co roku w x-komie, tylko z trochę innej okazji (Mikołaj i Boże Narodzenie).

Lush, Incredible Mum

Firma produkująca wegańskie kosmetyki w 2018 z okazji Dnia Matki, przygotowała specjalne bomby do kąpieli “Incredible Mum”. Ale to nie jest zwykła kula, ta kula jest wyposażona w znacznik, który oznacza, że każda mama jest bohaterką.

Emocje, czyli główny punkt zaczepienia. Nie tylko w reklamie na Dzień Matki

Łatwo zauważyć, że większość kampanii na Dzień Matki oparta jest na emocjach. To one najbardziej wzbudzają w nas chęć do działania. Firmy na całym świecie świetnie zdają sobie z tego sprawę, dlatego wykorzystują uśmiech, wzruszenie. Tym samym opowiadając historie, z którymi możemy się utożsamiać.

A jak u ciebie? Post opublikowany, życzenia złożone? Jeśli lubisz kreatywne reklamy, to obserwuj moją stronę na facebooku lub zapisz się na newsletter o kreatywnym marketingu.