Strona błędu 404 - kreatywne przykłady

Strona błędu 404 – kreatywne przykłady

Każdy zna to uczucie, kiedy szukamy czegoś ważnego i nagle pojawia się komunikat “błąd 404 – page not found”. Pewnie w tym momencie czujesz zdziwienie, zamykasz stronę i szukasz w innym miejscu. Podobnie może być z twoimi klientami i czytelnikami, jeśli nie złapiesz ich w kreatywny sposób. I właśnie te sposoby pokażę niżej, bo strona 404 może nie tylko nas zatrzymać w łamigłówce czy grze, ale też rozbawić czy… podnieść sprzedaż.

Jak kreatywnie wykorzystać stronę błędu 404? Wskazówki i przykłady

Opcja 1: Sprowadź użytkownika na właściwą drogę

Jeśli użytkownik już jest na stronie, ale nie znalazł tego czego szukał, to przekieruj go do strony głównej albo innego miejsca, które pomoże mu się odnaleźć. Te przykłady idealnie to obrazują:

Drift

Zgubiłeś się? To nic złego, możesz wrócić na stronę główną. Ale “pamiętaj, że mogło być gorzej. Mogłeś zgubić się na morzu jak DJ Khaled”. Faktycznie, sytuacja była dość zabawna tragiczna, kiedy to w 2005 Khaled relacjonował na Snapchacie swoją słynną wyprawę. Była noc, wypłynął za daleko i nie wiedział, w którą stronę podążać dalej XD

Strona błędu 404 drift dj khaled

Antyradio 

Radio wybrało temat, który jest spójny z ich wizerunkiem, a jednocześnie pozwala w szybki sposób przejść do głównej strony. Myślę, że u wielbicieli rocka pojawiła się radość bo zabłądzeniu w takie miejsce. 

strona błędu 404 antyradio

OrangeCoat 

Firma zajmuję się tworzeniem stron internetowych, a cała ich komunikacja jest zbudowana na poczuciu humoru i dystansie. Na swojej stronie 404 zastosowali prosty schemat, który w zależności od twoich decyzji wskaże odpowiednie rozwiązanie.

błąd 404 orangecoat

Plus

Plus w postaci Szymona Majewskiego zaprasza do przejścia na stronę główną. Dodatkowo zamiast zwykłej grafiki proponują gif, który jest ruchomy, a przy tym szybko się wczytuje. Całość łudząco przypomina serię memów z Travoltą.

blad 404 plus

Opcja 2: Daj możliwości na stronie

W miejscu z błędem 404 warto przedstawić możliwości jakie ma użytkownik, skoro już do nas wpadł. To znacznie zwiększa szansę na przeszukanie strony i zostanie na dłużej (a przecież o to chodzi).


HBO

Telewizja zwraca uwagę, że link jest zepsuty, przeprasza i proponuje 5 najbardziej popularnych miejsc na stronie, w tym seriale czy filmy dokumentalne.

Spotify 

Nawet platforma streamingowa dobrze wygospodarowała stronę 404 – najpierw firma tłumaczy co się stało, a później kieruje na miejsca, które działają.

spotify 404

Opcja 3: Poszalej z kreatywną grafiką błędu

Czasami w prostocie tkwi największy sekret. Jeśli nie masz pomysłu na przekierowania i czary z linkami – skorzystaj z dobrej kreacji graficznej i przekieruj użytkownika na główną.


IKEA

Choć to kreacja fana, a nie samej marki, to idealnie pasuje. Proste, a jednak daje uśmiech. Jeden z moich ulubionych przykładów.

Flywheel

Na tej stronie nawet najbardziej wymagający grafik powinien odetchnąć z ulga. “0” zaprezentowane jako otchłań i zdanie “to naprawdę ssie jest do bani” załatwia sprawę.

DanWoodger

Dan Woodger to ilustrator i reżyser animacji z Londynu. Artysta doskonale wie jak stworzyć dobry pomysł z czegoś bardzo prostego. Czasem zwykłe “przepraszam” wystarczy (zwłaszcza, kiedy mówi je sympatyczny hamburger na wrotkach).

Dailyui

Dół pokazuję dosłownie sytuację w jakiej się znalazł użytkownik, ale drabina daje szansę z niej wyjść. Proste.

Grantburke

Strona kanadyjskiego grafika Burke idealnie pokazuje, jak można wykorzystać statyczny obraz, żeby zainteresować odbiorcę. Na pierwszy rzut oka widzimy tylko karton z mlekiem, a po chwili znajdujemy sedno problemu – zgubiony link. Podobne kartony pojawiły się w USA w latach 70 – uznano, że to dobre miejsce na publikowanie zdjęć zaginionych dzieci.

Lubimyczytac.pl

Kolejne ciekawe rozwiązanie wprost nawiązuje do książek, a i ładnie wygląda.

WeTransfer

A może by tak zastosować iluzję? WeTransfer zrobił to prosto i wciągająco.


Opcja 4: Wykorzystaj poczucie humoru

Skoro już użytkownik jest w dupie, bo nie znalazł tego, czego szuka, to może chociaż niech się dobrze bawi? Przynajmniej nie powiąże złych emocji z twoją stroną.


Comedy Central 

Komediowy kanał telewizyjny chyba nie mógł pójść inną stronę. Zresztą nie ma co tłumaczyć – oceńcie sami czy da się wytańczyć frustrację po trafieniu na błąd 404 😀

Rachel the Great

Blog z komiksami oczywiście wykorzystał rysunek, a jego styl zdecydowanie trafia do grupy docelowej.

NowyMarketing 

Ta starsza pani, nawet we mnie wzbudza trochę strachu (przypomina minę mojej babci, która zorientowała się, że w piwnicy zamiast intruzów to ja i kuzyni podpijamy wino, które robiła).

Mein-wahres-ich.de

Niemiecki portal wykorzystał Chucka Norrisa, na którego padły wszystkie oskarżenia. Trochę boomerskie, ale sprytne.

Eska TV 

O ile napis “Brawo, właśnie zepsułeś internety” jest dość zwyczajny, tak w połączeniu z tą grafiką na długo zostanie mi w głowie. Bez względu na to, czy tego chcę czy nie XD


Opcja 5: Znajdź winnego całej sytuacji z błędem 404

To jak z tą księgową, która poszła na urlop i dlatego nie masz opłaconej faktury na czas. Tylko lepiej, bo z dystansem do siebie (i bez zaległych płatności).


EmailCenter

Masz przed sobą 4 pracowników firmy i to ty wybierasz, kogo należy zwolnić. To dość niespotykane, że IT ma trochę luzu (choć podejrzewam, że po prostu ich do tego zmusili). To chyba mój ulubiony przykład.

Cena Biznesu

Mechanizm jest dość podobny: za ten błąd ktoś zapłacił najwyższą cenę. Sami sobie dopowiedzcie, co to może znaczyć 😉


Opcja 6: Zaproś do zabawy

Mało rzeczy tak wciąga, jak gry i zabawy. To też fajny sposób na złapanie użytkownika, który właśnie chce uciec ze strony.


Wendy’s 

Amerykańska sieć fast foodów zaprasza do gry, w której za pomocą ikony Wendy możesz ułożyć całe menu burgera wraz z napojem. P.S. Uważaj biegające kawałki mięsa!

Canva

Pamiętam jak w dzieciństwie nie cierpiałem tych głupich układanek z kwiatkami. W sumie dalej ich nie lubię, ale przykład jest fajny.

Zalando

Sklep internetowy Zalando, również proponuje użytkownikom grę, dodatkowo znajduje się szybka droga powrotu i miejsce na wyszukanie interesującej rzeczy.


Opcja 7: Daj trochę ruchu w GIF-ie!

Z badań wynika, że ruch częściej przyciąga wzrok, a gify dodatkowo szybko się ładują i nie obciążają strony. Brzmi sensownie.


Cornershop

Proste wykorzystanie GIF-ów i ożywienie strony błędu.

Zoe Pepper

Kolejny przykład to świetnie wykorzystanie animacji i znanej gry “kamień, papier nożyce” (w której, mówiąc nieskromnie, jestem zajebisty). Jednocześnie marka daje prostą możliwość przejścia do strony głównej.


Opcja 8: Możliwość wyszukiwania

Może najprostszym rozwiązaniem będzie miejsce, gdzie użytkownik sam wpisze, czego u nas szuka? W końcu jakoś się tu znalazł, więc wie, czego potrzebuje.


Mashable

Mashable najpierw wykorzystuje metodę złych i dobrych wiadomości, a następnie daje możliwość wyszukania interesujących treści. Aby Was nie zmylić, marka nie ma nic wspólnego z dziurawymi skarpetami. Mashable to globalna firma medialno-rozrywkowa, która na co dzień interesuje się rozrywką, kulturą i technologią.


Opcja 9: Daj szansę

Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie zgubionej drogi do jeszcze większej sprzedaży. Dziwne? Nie tym razem!


Helion

Świetnie zrobiło to wydawnictwo Helion proponując książkę dnia z 30% zniżką. W podobny sposób dawaliśmy kiedyś kod obniżający cenę komputera w x-komie.


Opcja 10: Zaoferuj pomoc zamiast strony błędu

Niektórzy mogą poczuć się trochę zagubieni, kiedy zamiast produktu pokazało się im dziwne 404. To dobry moment, żeby się nimi zaopiekować.


Sprout Social 

Strona stworzyła chatbota, który sam zapyta czego potrzebuje użytkownik. Poza tym wrzucili zapis do newslettera i trial produktu, więc w sumie same fajne rzeczy.

Screaming Frog

Screaming Frog to narzędzie, które pomaga odnaleźć i naprawiać niedziałające linki. Na swojej stronie 404 pokazują duży dystans do siebie, ale też wskazują miejsce, gdzie można uzyskać pomoc. 


Opcja 11: Wykorzystaj twarz marki

Ambasadorzy pokazują, że za firmą stoją ludzie. To przydatne zwłaszcza w takich momentach jak błąd, niedziałająca strona itd.


WOŚP

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy wykorzystała Jurka Owsiaka i zaprasza do powrotu na stronę główną, klikając w dowolne miejsce. 

Lidl 

Supermarket razem z Pascalem i Okrasą w dość humorystyczny sposób informuje o błędzie: “A może ktoś już ją zjadł?”

koty.pl

Trochę brakuje jasnej wskazówki co dalej, ale grafika bardzo fajnie podkreśla, że jesteśmy w serwisie o kotach.


Opcja 12: Nawiązuj do marki

Nawet jeśli nie masz ambasadorów marki ani poczucia humoru, to na pewno masz wartości marki albo jej charakterystyczne elementy. Nie jest to szczyt kreatywności, ale na fajny odbiór błędu 404 powinno wystarczyć.


Jägermeister

Co prawda mogli tu dać informację, że strona leży i tylko jagerek z RedBullem ją podniesie (jak na każdej dobrej imprezie), ale obawiam się, że tylko mnie by to bawiło. Tak czy siak – kreacja bardzo spójna z marką, a na sporty ekstremalne przyjdzie czas za chwilę.

Red Bull

Tym razem mamy jasność, że strona nie działa i jasną wskazówkę, co możemy zrobić dalej. Fotka tylko podkreśla, że RedBull jest marką dla odważnych.

Pixar 

Czasami emocje wygrywają, dlatego na stronie 404 Pixara pojawia się Sadness ze znanego filmu Inside Out. Moje serce zmiękczył na pewno.


Bonusowo – przykład mojej strony 404

Prosty temat – pokazuję siebie podczas wystąpienia, gdzie z wielkiej sceny świecę logotypem Pornhuba. Użytkownik może wrócić na stronę główną, albo zapisać się do newslettera (swoją drogą zapisz się już dziś, bo wysyłam naprawdę fajne rzeczy).

Spodobało ci się?

Przejdź na moją stronę na facebooku – codziennie pokazuję tam najlepsze przykłady kreatywnego marketingu. Nie tylko w stronie błędu, ale i reklamach, bilbordach czy spotach wideo.

Jakub Biel logo






P.S. Widzę w Search Console, że często trafiają tu studenci (zdradzają ich hasła, które wpisują w Google przed odnalezieniem mojej strony), dlatego dorzucę też trochę teorii:

Czym jest błąd 404?

Najczęstszą przyczyną pojawienia się na ekranie komunikatu 404 not found jest wpisanie złego adresu strony, winna może też być zmiana nazwy produktu lub usunięcie produktu ze sklepu. No ale głupio byłoby stracić kogoś, kto właśnie trafił na stronę w konkretnym celu i wiedzą o tym wszystkie największe marki, w tym HBO, IKEA czy Spotify.

Skąd nazwa 404?

Cyfra 404 też nie jest bez znaczenia, ponieważ 4 oznacza błąd popełniony przez użytkownika, 0 to błąd składnikowy, a kolejna 4 to informacja o braku żądanego celu.