Dzień Babci i Dziadka to nie tylko okazja do sprzedawania kolejnego leku na serce czy ubezpieczenia na życie. Seniorzy się zmieniają, a z nimi reklamy, dlatego w tym zestawieniu zobaczycie wielką imprezę Taco Bell zakończoną tatuażem, niespodziankę zapakowaną przez hiszpańską babcię i rozczulający spot francuskiego oddziału McDonald’s o sposobie na podryw.
Patrząc od strony marketingowej – musimy pamiętać, że przy starzejącym się społeczeństwie (jak w Polsce) seniorzy będą coraz liczniejszą grupą konsumencką. Nie piszę tego, żeby się wymądrzać o demografii, tylko zaznaczam, że prędzej czy później marki będą musiały zauważyć osoby po 60 i zacząć komunikować się z nimi. Na szczęście seniorzy są coraz bardziej aktywni, więc nie musimy robić tego przez telegazetę (choć i taka kampania pojawi się niżej).
Dzień Babci i Dziadka – kreatywne reklamy z seniorami:
1. Łowicz – Dżem Babci
Dedykowane opakowania dżemów, billboardy i citylighty w największych miastach w Polsce – Łowicz dobrze się bawi z okazji Dnia Babci. Sama kreacja jest dobra na kilku płaszczyznach: hasło jest zabawne, reklama zaskakująca, a wełniane serca przypominają truskawki 🍓
2. Hallmark – Nie zapomnij o kartce na Dzień Babci
Zanim wciśniesz play – nie jest to typowa reklama na Dzień Babci. Nawet nie ma smutnej muzyki i wzruszającego morału na końcu. Ale cel jest zupełnie inny: trafić do młodzieży, która rysuje brzydkie laurki na ostatnią chwilę. Zamiast tego mogą przecież odwiedzić Hallmark i kupić naprawdę ładną kartkę.
3. Adidas – Break Free
Może nie myślimy o tym zbyt często, ale dziadkowie też mają wyzwania i marzenia, a do tego zbioru należą sprawy znacznie ambitniejsze niż wkręcenie żarówki czy naprawa zegarka. Piękna historia Adidasa pokazuje mężczyznę, w którym budzi się sportowa przeszłość, ale warunki…nie pomagają.
4. Google Doodle – Dzień Babci i Dziadka
Może nie jest to kreacja, która ściągnie więcej ludzi do wyszukiwarki Google, ale to bardzo fajne, że w 2021 roku w Polsce strona główna wyglądała tak jak poniżej.
5. McDonald’s – Venez comme vous êtes
Cokolwiek bym nie napisał o tej reklamie, to i tak zrobię spojler. Powiem tylko: nieważne, jaki masz powód odwiedzin w McDonald’s. No i nigdy nie jest tak, że „w tym wieku nie wypada” czy „jest za późno”.
6. Taco Bell – Żyj bardziej
Choć nie ma tu przekazu bezpośrednio na Dzień Babci czy Dziadka, to w tej reklamie seniorzy grają główne role. I to nie byle jakie: jest basen, impreza, a nawet akcja w toalecie. A hasło „żyj bardziej” pasuje doskonale.
7. x-kom – Reklama w Telegazecie i zniżka na Dzień Babci
Tu wyjaśnienie jest bardzo ważne, więc zacznij od przeczytania tego akapitu 🙏🏼 Od zawsze chciałem zrobić reklamę w Telegazecie – w końcu to taki prawie internet lat 90. (i do teraz metoda na sprawdzanie wyników meczów w więzieniu). Kiedy pracowałem w x-komie, Philips chciał zrobić coś szalonego i ostatecznie zgodzili się na nasz pomysł:
Celujemy w ludzi ze starymi telewizorami, a często właśnie takie są w domach seniorów. Przygotowaliśmy więc specjalny kod rabatowy, który został ukryty na 541 stronie Telegazety i obowiązywał właśnie w Dniu Babci i Dziadka. Czyli sprawa jest całkiem prosta: odwiedzasz dziadków, składasz życzenia i zgarniasz rabat, co opisuje poniższe wideo (P.S. Poza świetnym występem Karola, jestem dumny z mojego żartu graficznego przy „kiedyś to było” XD) 👇🏼
Na miejscu okazuje się, że kod rabatowy do przeczytania na głos to KOCHAMCIE, co rozczuliło sporą część naszych fanów. Zresztą na facebooku mieliśmy ponad 60 komentarzy ze zdjęciami. A przy okazji szybkie wyjaśnienie dwóch faktów:
1. Kiedy nasz rzecznik prasowy, Kamil Szwarbuła ustalał szczegóły grafiki, to rzucił dla żartu, że babcia kojarzy mu się z pierogami i właśnie to znalazło się na grafice (choć można się pomylić z ziemniakami).
2. Wiem wiem, raczej nie przypomina to identyfikacji wizualnej x-komu. Ale albo wszyscy w Telegazecie pracują od kilkudziesięciu lat i mają „januszowe poczucie estetyki”, albo coś palą i bardzo dobrze się bawią. Tak czy siak – współpraca z telegazetą poszła wyśmienicie. Zwłaszcza jak na kilkaset złotych kosztu całej akcji.
8. Widerøe – Magiczna sztuczka dziadka
Norweska linia lotnicza pokazuje wnuczka, który spędza czas z dziadkiem. Kolejny raz nie chcę zdradzić zakończenia które powoduje, że każda dorosła osoba rozgryzie magiczną sztuczkę i uśmiechnie się delikatnie.
9. Pyszne.pl – Najpierw obiad, a potem słodycze
Każdy z nas pamięta takie powiedzenia, jak „mięso zjedz, ziemniaki zostaw” czy „najpierw obiad, a potem słodycze” i właśnie to wykorzystuje Pyszne.pl – w końcu Dzień Babci to idealny moment na niespodziankę. Szkoda, że nie dorzucili jakiegoś kodu zniżkowego (jak my w x-komie), ale sama kreacja jest ok.
10. Banco Davivienda – Prośba Babci
Spot przyciąga uwagę od pierwszych sekund, kiedy mężczyzna na lotnisku słyszy pytanie: „Czy samodzielnie pakował pan bagaż?”. To zapowiada tarapaty, dlatego przenosimy się w czasie, żeby zobaczyć babcię, która trochę mu pomaga 😬
11. Apple – The Suprise
Co prawda technologie mogą dzielić pokolenia, kiedy dzieci kolejny raz grają w gry mobilne zamiast spędzać czas z innymi, ale Apple pokazuje również, że może być inaczej. W spocie „The Suprise” widzimy iPada podawanego kolejny raz najmłodszym, żeby czymś się zajęli, choć z czasem jest inaczej. Aaa i jedna ważna sprawa: to żaden wstyd płakać na ostatniej scenie. A nawet jeśli, to mam to gdzieś. Samo mi poleciało 😅
12. Peugeot – God is Watching
Musicie przyznać, że to dość nietypowy sposób na reklamę panoramicznego dachu w samochodzie. Ale zapisałem go kilka miesięcy temu i pamiętałem do teraz, więc chyba działa.
13. Oreo – Better together
Nie jest to może szczyt ludzkiej sztuki copywritingu, ale kreacja jest bardzo ładna i czytelna. Oreo kolejny raz odrobiło pracę domową, tym razem reklamą na Dzień Babci i Dziadka.
14. Allianz – Trzeba mieć fantazję, dziadku!
O tym klasyku pisałem już w artykule o reklamach z lat 90. Melodia z ostatnich sekund momentalnie zapada w pamięć, a reklama nie tylko poprawi humor, ale i wpłynie na zastanowienie się nad emeryturą. Ciekawe też jest to, co widzimy w 00:29, czyli paliwo po 1,90 zł 😇
15. Wiekowe zajawkowe – Jak odnaleźć się w stylu vintage?
Wiekowe zajawkowe to organizacja, która łączy pokolenia i namawia do dialogu młodych osób z seniorami. W ramach swojej działalności stworzyli spot opowiadający o babci Helenie i jej pasjach, ale w języku takim jakby młodzieżowym. Warto obejrzeć.
16. Allegro – English for beginners
Okej, może nie jest to reklama na Dzień Babci, ale bez tego dziadka historia nie istnieje. Spoty świąteczne Allegro zawsze poruszają sporo osób, ale ta ma 19 mln wyświetleń i zostanie w głowach Polaków na dłużej.
Jak oceniacie reklamy na Dzień Babci i Dziadka? Czy pokazują prawdziwych seniorów?
Chętnie poznam wasze zdanie. Zwłaszcza, że reklamy w tym zestawieniu baaardzo różnią się od siebie. No i jeśli nie chcesz, żeby uciekły ci kreacje z różnych okazji, to obserwuj mnie na Facebooku lub Instagramie. Walentynki blisko, zebrałem już trochę dobrych reklam.
P.S. Co roku w Dzień Babci przypomina mi się moja akcja z 2015 roku:
Dzwonię z życzeniami. Jestem w biegu, bo za chwilę odjedzie mi pociąg, więc szybko wybrałem numer z pamięci. Odebrał męski głos, rzucam krótkie „Można z babcią?” i słuchawka trafia do jej rąk. Głos jakiś zachrypnięty więc pytam o zdrowie i te typowe sprawy, a tak po kilku minutach rozmowy o przeprowadzce i mojej pracy słyszę: „Ale nie poznaję po głosie, coś przerywa i bardzo źle słuchać. Kto dzwoni?” Odpowiadam że ja, Kuba. Odpowiada: „ALE JA NIE MAM WNUKA KUBY” [powaga w głosie]. Patrzę a tu faktycznie pomylony numer, zamieniłem dwie ostatnie cyfry. Spanikowałem, rozłączyłem się bez ani jednego słowa. Ciężkie jest życie introwertyka.