Kreatywne reklamy z motywem szkoły – przybory, modne plecaki i strach

Dzieciaki mierzą plecaki, rodzice grzeją portfele, a firmy główkują nad tym, jak skutecznie wykorzystać okres back to school – tak w wielkim skrócie można opisać przełom sierpnia i września. Już w drugiej połowie wakacji zobaczymy kolejne promocje w gazetkach supermarketów czy kolorowe billboardy z przyborami szkolnymi.

Niestety widzimy też sporo boomerskich reklam z humorem który zamiast uśmiechu budzi zaledwie politowanie u młodych odbiorców. Te z polskiego rynku odłożyłem na kiedyś, a z zagranicy zostawiłem jedną perełkę na sam koniec. Obiecuję – warto do niej doscrollować. Tymczasem zobacz jak do wyzwania podeszły takie firmy jak Nike, Decathlon, McDonald’s czy x-kom (w tym ostatnim przykładzie zaszaleliśmy z kreatywnością).

Najlepsze kampanie marketingowe z motywem szkoły: 

1. Cairo Festival City Mall, Egipt

Centrum handlowe w Kairze w swojej komunikacji postawiło na reklamę drukowaną, która idealnie łączy zabawę z edukacją. Na grafikach widzimy nieszablonowe wykorzystanie przyborów szkolnych jako huśtawki, łódki czy balonu, sugerując że szkoła nie musi być nudna. Make it epic!

2. Sandy Hook Promise, Back to school essentials

Organizacja non profit Sandy Hook Promise powstała na cześć zmarłych dzieci podczas strzelaniny w szkole podstawowej w Sandy Hook. Do nowego roku szkolnego podchodzą zupełnie z innej perspektywy. Jednak w 2019 roku stworzyli bardzo dobre wideo wspierające działania przeciw atakom agresji w szkołach. Do dzisiaj ten film zebrał ponad 7 mln wyświetleń.

Jeśli z całego artykułu masz obejrzeć tylko jedną reklamę, to właśnie tę. Ostrzegam, jest mocna. Bardzo mocna:

3. McDonald’s, Welcome back to school

Tym razem marka zaprojektowała serię kreacji, które tworzą zabawne złudzenia wizualne. Na pierwszy rzut oka widzimy produkty związane z siecią restauracji, a dopiero po chwili dostrzegamy przybory szkolne. To znak, że głód może dopaść cię wszędzie 😇

4. Kleenex, Commitment to Care

Marka, która na co dzień produkuje chusteczki czy ręczniki papierowe, na czas back to school przygotowała emocjonalny film. Kleenex zwraca uwagę na to jak ciężki dla niektórych dzieci może być pierwszy dzień w szkole. Reklama zaczyna się od tego, że dzieci opowiadają o swoich lękach, które w większości dotyczą presji społecznej.

5. Nike, Back to school look book

Kampania Nike #Best1stDay zaangażowała 7 młodych influencerów. Każdy z nich miał pokazać pasję do sportu połączoną z radością, jaka towarzyszy rozpoczęciu roku szkolnego. Przez 8 tygodni nagrywali filmy o tym jak wyglądają ich przygotowania i stylizacje, oczywiście w stylu Nike. Tancerze zdecydowanie mają ten luz którego brakuje mi na parkiecie, poniżej jeden z nich 😅

6. x-kom, Gamingowy smartfon dla ucznia [mój przykład]

To był szalony pomysł, który miał sens na wielu płaszczyznach. Jako sklep często recenzowaliśmy sprzęt, który na YouTube zgarniał dziesiątki a nawet setki tysięcy wyświetleń. Tym razem zadanie było utrudnione, bo mieliśmy wypromować telefon gamingowy wśród rodziców. Rozwiązanie przyszło samo, a właściwie to z ogromną pomocą Patryka Kempińskiego – nagraliśmy dwa różne testy.

Pierwszy dla uczniów-graczy, którzy byli głównymi odbiorcami na naszym kanale (możesz przewinąć, zobacz tylko parę sekund). Oczywiście testujemy tam najmocniejsze gry, głośniki, aparat i inne elementy ważne w tym wieku.

A drugi do rodziców. Tu sprawdziliśmy kalkulator, dzienniczek, tworzenie wykresów i czytanie literatury. Wszystko co ważne 😬

Oczywiście ten pierwszy ma w sobie link i zachętę do wysyłki rodzicom, zrobiło to ponad 1600 osób. Dzięki temu nie tylko przekonaliśmy się, że ten telefon nadaje się do nauki (w sumie tak samo jak gamingowy komputer za 10 000 zł – też odpalisz wikipedię, czy zrobisz prezentację). No i pokazaliśmy uczniom, że trzymamy z nimi. W roli nauczyciela i testera wystąpił niezawodny Karol Hutny.

7. TP-Link, nowa piramida potrzeb

Producent elektroniki, w tym routerów wifi przygotował dość prostą, ale zabawną grafikę. To odwrócona piramida Maslowa, która zawiera najważniejsze potrzeby uczniów i studentów.

8. Decathlon, The Cathlons

Z dużym poczuciem humoru marka reklamuje halówki Kipsta. Radosna muzyka, nawiązanie do sportu i panie woźne w niecodziennym wydaniu składają się w niezłą całość. A nazwa The Cathlons kupiła moje serce ❤️

9. Ekipa i Herlitz

Grupa znanych youtuberów i marka produkująca artykuły łączą siły. Stworzyli wspólną kolekcję przyborów szkolnych, które mają się rozprzestrzenić po Polsce jak lody Koral z ich logo. Powstały 2 kolekcje po 6 projektów graficznych, za które odpowiada Ekipa. Wszystkie powinny być jeszcze dostępne w sprzedaży.

10. Crayola, Thank you

Marka chciała wyróżnić uczniów i nauczycieli za swoją pomysłowość, dlatego zachęca uczniów do zaprojektowania kreatywnych podziękowań swoim ulubionym nauczycielom. Za najlepsze projekty czeka nagroda pieniężna oraz zamieszczenie podziękowań na opakowaniu kredek. Małe, a miłe.

11. Juquettos, Jakim uczniem byłbyś teraz?

Świetnym rozwiązaniem na zaangażowanie odbiorców są różnego rodzaju quizy. W tym wypadku powstał test osobowości, w którym można sprawdzić jakiego rodzaju uczniem byłby każdy z nas, gdybyśmy wrócili do szkoły. W łatwy sposób można zachęcić do udziału  osoby, które już dawno skończyły szkołę, ale też te, które czekają na pierwszy dzień roku szkolnego. 

12. Zappos, Adaptive

Firma Zappos stworzyła materiał pokazujący od kulis prace nad ich letnią sesją zdjęciową. Pokazują, że w reklamach jest miejsce dla dzieci z niepełnosprawnościami, które też mogą z uśmiechem pozować i dobrze się bawić na planie

13. Empik, zakupy szkolne z littlemooonster96

Polska marka z okazji back to school podjęła współpracę z influencerami, m.in. littlemooonster96 czy Jeremim Sikorskim. Kampania polegała na tym, że wybrane osoby mogły zrobić zakupy w Empiku przy pomocy swoich idoli. Akcja nie tylko zwiększy zaangażowanie w social mediach marki, ale i wskaże tę konkretną sieć sklepów jako idealne miejsce na zakupy szkolne. Film wyszedł trochę sztywno, ale doceniam sam pomysł. Swoją drogą – tutaj możecie przeczytać o tym, jak ja świeciłem mordą z okładki w Empiku.

14. Orange, Serce i Rozum w szkole

Tutaj mamy przykład fajnego wykorzystania brand hero bez względu na okazję, bo w towarzystwie Serca i Rozumu powrót do szkoły staje się dużo przyjemniejszy. Orange wypuściło spot w swoim stylu, który na YouTube obejrzano 1,3 mln razy. Pamiętacie w ogóle jeszcze te dwie maskotki?

15. East Hill Mall – nie wiem jak to nazwać

A teraz wisienka na torcie. Galeria handlowa chciała wypromować produkty dostępne w ich sklepach. Ktoś wpadł na świetny pomysł nagrania spotu (teledysku?) który stał się viralem. Myślę, że występujący marzyli o zupełnie innej sławie, ale motyla noga, gdzie oni mieli uszy?

A ty uwzględniasz szkołę w swoim marketingu?

Okazji do sprzedaży jest wiele, ale zawsze przypominamy sobie o nich w ostatniej chwili. Na pewno znasz te sytuacje, kiedy ktoś rzuca w biurze „ej dziś jest Prima Aprilis?” albo „czy za tydzień mamy Czarny Piątek?”. Jeśli nie chcesz przegapić żadnej marketingowej okazji, to zapisz się na mój newsletter tutaj albo zacznij obserwować mnie na Facebooku. O wszystkim dam znać z wyprzedzeniem i przykładami jak te wyżej.